Lille søster problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 12 år.

Det er ikke særlig rart, at din lillesøster er sur og ikke er sød i mod dig. Det lyder til, at du er lidt bekymret for din lillesøster. Også fordi dig og din mor opdagede, at hun ikke smiler på billeder efter I er flyttet. Mit råd til dig er, at du skal snakke med din mor om det. Du skal fortælle, hvad du oplever og hvordan du synes din lillesøster er over for dig. Du skal ikke gå alene og bekymre dig om, hvad der er galt. Det vil være godt, at din mor også taler med din lillesøster om, hvordan hun har det. Måske er der noget, som hun har det dårligt med. Det vil også være godt, at I alle tre taler sammen. På en god måde og taler om, hvordan I ønsker I skal have det sammen. Og hvordan det kan blive rart at være sammen.

 Det er også forældres ansvar, at få snakket med børn om der er noget galt.

Det kan godt være, at din søster stadig er ked af, at I er flyttet. Hvis hun synes det og har det lidt svært, så går det nogen gange ud over dem man aller bedst kan lide.Ofte er det dem derhjemme. Det lyder til, at det desværre er dig, det går udover. Det er slet ikke okay. Så derfor skal dine forældre hjælpe din søster, så hun kan blive gladere. Men det ikke dig, der skal tage ansvaret. Det er dine forældre. Så det er vigtigt, at du fortæller dem det. Hvis det er nemmere for dig, kan du vise dem, det fine brev du har skrevet herind til BørneTelefonen.

Du kan prøve ikke at opsøge din lillesøster så meget. Måske sige hej og smile til hende. I stedet kan du finde på nogle sjove ting selv. Så tror jeg, at din søster vil komme til dig. På den måde vil det blive, når hun er klar til at lege og lave ting sammen med dig. Nok mest når hun er glad. Ellers kan det være, hvis hun er sur, at hun bliver glad, når hun får lov til at lege med dig.

Det kan sagtens være, at det også har noget med hendes veninder at gøre. Hvis hun ser de ikke er særlig søde ved deres søskende, så kan det sagtens smitte af på hende. Måske er der en hård stil i klassen og mellem veninderne. Men det er igen noget dine forældre skal snakke med hende om. Så husk at fortæl dem det.

Du lyder til at være en dejlig storebror, som holder meget af sin lillesøster.

Jeg håber, I finder ud af, hvordan det bliver rart at være sammen som søskende igen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.