Ligeglad mor, ødelagt familie, ruineret liv.

Hej.

Jeg er en pige på 12 (snart 13) år.

Da jeg var 2-3 år gammel slog min mor og far op. Det har jeg det sådan set fint med.

Da jeg blev 4 fik min mor en ny kæreste, B. De slog op i November sidste år -2013-(lige omkring min fødselsdag.)

B har bragt nogle meget dårlige tider ind i mit liv. – Han har arbejdet i København mens vi har boet i nordjylland så allerede der var det svært. B’s mor døde da jeg var cirka 7, og det samme gjorde hans søster, han arbejdede smerten væk.

Da B og min mor slog op gik han helt i sort. Der var aftener hvor han drak sig fuld og splittede huset ad. Jeg kan stadig huske det.

Jeg lå i min seng med min hund (Klokken var omkring 3 om natten.) Jeg hørte en helt masse høje lyde; døre der blev sparket ind, stole der blev smidt, vaser der blev ødelagt. Jeg blev forfærdeligt bange og løb rent faktisk ind til min mor. Mellem min mors og mit værelse er en lille gang – og der stod B. Han kiggede på mig som om han var en løve der ikke havde spist i lang tid, hvor byttet lige pludselig bare gik ud foran ham.

Da jeg vækkede min mor råbte hun og skreg af ham. Det blev værre og værre – og jeg sad med min telefon i hånden, jeg overvejede virkeligt at ringe efter politiet. Jeg kan huske at jeg rystede, græd, hvilket altid har været ‘pinligt’ for mig. B blev så voldsom at min mor blev nødt til at ringe til 3 af hans venner som kom og holdte ham hele natten, så jeg kunne være i sikkerhed.

Jeg er nu bange for at være alene, jeg er bange for mørket og jeg er bange for at være bange.

Min bedstefar er 90 år gammel og nok den bedste bedstefar i hele verdenen. Han er alvorligt syg og blev det for 3 år siden hvor han næsten stoppede med at snakke. Han kan ikke gå længere så han ligger i sengen hele dagen. – Han har vand i lungerne og han bliver proppet med piller 2-3 gange om dagen. Det er meget meget svært for mig, for jeg elsker ham virkeligt virkeligt meget.

Jeg har altid været en MEGET stærk person (ikke for at lyde selvglad.) men jeg har altid ville gøre ALT for at andre er glade. På nogen tidspunkter glemmer jeg mig selv.

Oktober, 2 år siden. – Min hund døde af kræft. Og selvom alle bare siger det er en hund så var han min bedste og eneste ven.

Hans død var grunden til at jeg startede med at skære i mig selv. Jeg så syner med ham og hørte lyde, da jeg fortalte det til min mor sagde hun: “Det er ikke noget at spøge med. Der er folk der faktisk har det sådan!” Hun troede ikke på mig.

Her da Januar startede fik min mor en ny kæreste – K. Han har 2 bedårende små piger, og han er selv virkeligt sød. Jeg har egentligt ikke noget imod selve K, men nok mere tanken om at min mor aldrig har tid til mig og min bror mere. Hun virker meget ligeglad.

Jeg har snakket med hende mange gange om hvordan jeg har det, og hver gang siger hun at hun er ked af at jeg har det sådan.

Jeg har i en periode overvejet at flytte ud til min far – men der er for langt i skole og de kan ikke køre mig. Min far er meget useriøs, og selvom mange mennesker syntes at det er sjovt så mangler han seriøst evnen til at kunne snakke om problemer. Min mor, bror, B, B’s dreng bor stadig i vores gamle hus, men han flytter ud om en måned sammen med sin dreng.

Til den tid flytter K ind med hans piger. Jeg stoler bare ikke på K. Jeg stoler ikke på at han nogensinde vil være som en ‘far’ for mig eller noget lignende. Det skal lige siges at B har truet med at tæske K en hel del gange.

Jeg er lige startet i 7. klasse dvs. at jeg er blevet splittet fra mine få veninder.

Jeg er blevet mobbet hele min skolegang og derfor har jeg det blandt andet også svært. Det er først her i 5. og 6. klasse at jeg er begyndt at tage alle de grimme ord til mig. De nye klasser er meget skræmmende – der er så mange fremmede mennesker, nye lærere, nye måder at undgå mobning

Jeg har aldrig grædt i offentligheden og derfor er jeg meget bange for det. Jeg tør ikke gå i skole, for siden min mor og papfar slog op har jeg haft Panik Anfald. (og Anxeity Attacks – som altså ikke er det samme.) Når jeg får Panik anfald varer de cirka 5-30. Jeg ligger bare i sengen eller på gulvet. Mit hjerte banker virkeligt hurtigt, jeg sveder, jeg har det som om jeg skal kaste op. Jeg har smerte i maven og i brystkassen og har forfærdelig hovedpine. Jeg får næsten Panik anfald hver morgen og aften.

Jeg tør ikke fortælle det til min mor – jeg er bange for hendes reaktion, hun har det allerede virkeligt svært selv og jeg vil ikke gøre det værre.

Jeg stoler ikke nok på K og min far.

Mine veninder vil bare begynde at kigge mærkeligt på mig.

Alle tror at jeg er den der glade pige men indeni æder sorgen mig simpelthen op.

Fodbold og motion har længe været tidspunkter hvor jeg kunne slappe af og være mig selv – komme ud med min vrede. Men det kan jeg ikke længere, for jeg er skadet og må ikke løbe, cykle eller noget i den retning. Jeg får vejrtrækningsbesvær.

Da B og min mor slog op begyndte min mor at ryge – jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle røg: jeg får hosteanfald, udslet og acne på højre kind som har forbindelse til lungerne.

Min mor har overhovedet ingen penge – for hun har lige sagt sit job op, plus vi skal have skiftet møbler i vores hus og alt muligt.

Jeg vil rigtigt gerne besøge en psykolog, men vi har ikke penge til det. Sidste gang jeg spurgte min mor svarede hun også bare: “jaja.. lad os se på det” og vi har ikke snakket om det siden. Det er snart et halvt år siden..

Som du/i nok kan høre så har jeg det meget meget svært, og vil virkeligt gerne bede om hjælp..

Undskyld for det lange besked..

Tak på forhånd..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 ( snart 13 år)
Tak for dit brev. Brevet er slet ikke for langt, for du har meget på hjertet, og mange smertefulde oplevelser at fortælle om, og det giver et godt billede af, hvordan din opvækst har været og hvordan du har det.
Når man er udsat for så mange forskellige ting, som du beskriver, sætter det sine spor, og på et tidspunkt bliver de dårlige oplevelser for meget, så kroppen og sjælen ikke kan rumme dem.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er, hvad der sker for dig. Du plejer at være stærk og se ud som en glad pige, men inden i dig har alle de svære ting hobet sig op.
Derfor er det godt, at du skriver og beder om hjælp, for det har du brug for. Du har prøvet at snakke med din mor mange gange, men det lyder som om, hun ikke har overskud lige nu til at støtte dig.
Alle børn har ret til at have det godt både i familien og i skolen, og du har ret til at få noget hjælp, så du kan komme ovenpå igen. Det er kommunens socialforvaltning eller skolen, der skal hjælpe børn, der ikke trives. Din skole har skolepsykologer tilknyttet, det er gratis at snakke  med en skolepsykolog. Men for at snakke med en skolepsykolog, kan du finde ud af, hvornår skolepsykologen er på din skole - måske er der et fast lokale på skolen, hvor psykologen har samtaler med børn? Din lærer eller kontoret ved, hvornår psykologen kommer på din skole. Det kan også være, at du vil snakke med din lærer eller en AKT lærer om, det med skolepsykologen. En anden mulighed er at ringe til kommunens PPR afdeling (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) - det er der, hvor skolepsykologerne har fast kontor - det kan være, at din mor vil hjælpe dig med det ellers kan du også selv ringe til kommunen og spørge efter en skolepsykolog - hvis du har mod på det?
Du vil gerne tale med en psykolog, og det tænker jeg, er en god ide. Men jeg synes, at din situation er så bekymrende, så jeg vil foreslå, at du også får en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe med at finde en god løsning for dig. En bisidder er en socialrådgiver, der vil støtte og hjælpe dig, hvis skolen og kommunen skal kontaktes. Der er mange børn, der har været meget glade for den løsning.
Du kan læse mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk/bisidder. Her kan du også se, hvordan du får en bisidder. Hvis du beslutter dig for at få en bisidder, vil du blive kontaktet inden for 24 timer efter, at du har bedt om det. En bisidder snakker med dig om, hvordan du har det og det du har brug for støtte til. Du kan også ringe eller sms'e på 11611 eller chatte med os, så kan vi hjælpe dig med at få en bisidder.
Hvis du er i tvivl om, hvad du vil, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke din situation igennem med en rådgiver. Det tror jeg, vil hjælpe dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.