Lever i en fattig familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13,

Jeg kan godt forstå, at det føles rigtig ærgerligt, hvis du oplever at alle andre har mulighed for at købe alt hvad de ønsker sig og du ikke har det på samme måde. Mon det altid er sådan for alle de andre?

Det er rigtig fint, at du selv er i gang med at spare op til en ny telefon. Det fortæller mig at du er ansvarsfuld og at du forstår at det kan tage tid, når man ønsker sig ting der koster mange penge. Det fortæller mig også, at du muligvis kan have et job og passe det ansvarligt. Gad vide om du ved, at det er muligt at få et job som 13-årig? Du kan for eksempel få job som avisbud, bogopsætter på et bibliotek, sætte varer op i en butik eller som piccoline. Du kan kigge mere på forskellige jobmuligheder i dit område, måske i din lokale avis eller på nettet.

Det kan også være, at du kan tale med dine forældre om at have nogle pligter derhjemme, for eksempel rengøring, vaske tøj, lave mad, indkøb eller lignende og på den måde kan tjene lommepenge. Eller måske er det nogle af de ting, som alle i jeres familie gør - fordi man er en familie?

Jeg læser mig til, at du synes det er frustrerende, at dine forældre ønsker at tage på ferie, når de giver udtryk for at de ikke har så mange penge. Måske er det en idé, at dine forældre øver sig i ikke at tale om økonomi foran dig og din søster – for jeg giver dig helt ret, det er ikke noget du skal holde styr på. Til gengæld tænker jeg, at det er rigtig dejligt at dine forældre har et ønske om at rejse sammen som familie. Du har ret i, at det kan koste mange penge at tage på ferie, men det er også tid, hvor man er sammen på en anden måde og forhåbentlig får skabt nogle gode minder. Selvfølgelig er det ærgerligt at oparbejde sig en stor gæld for at tage på ferie og måske kan du være med til at foreslå, at I ikke tager dyreste ferie.

Her til sidst vil jeg bare skrive, at jeg godt ved hvor vigtigt det er som ung at have de ting, de andre har. Måske tænker du også, at det er meget klogere at bruge 7000 kr. på en telefon, man kan have i lang tid frem for en rejse med familien. Det har du jo på nogle måder ret i, og omvendt så tænker jeg at tid med familien slet ikke kan opgøres i penge, og derfor håber jeg, at I kommer afsted og får skønne oplevelser sammen.

Når I kommer hjem, lyder det som om, at resten af sommeren kan bruges til at få skrevet en god ansøgning og søge job. Måske kan din søster og forældre give dig gode råd til det.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.