Brev
Læs
Jeg bor ved min mor og jeg er 3 dage ved min far og 11 ved min mor
nongen gange når jeg er hjemme ved min mor og de taler i telefon sammen kan jeg høre at de skændes og jeg er alt tid lidt bange får at de en dag aldrig vil snakke sammen igen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
skal jeg blande mig imens de taler i telefon eller hvad?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er en rigtig god idé, at du har skrevet til BørneTelefonen. Jeg kan godt forstå, at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre.
Jeg tænker, at det vil være en dårlig idé, hvis du blander dig, imens de taler i telefon. Når de skændes, så kan du risikere, at din mor vil blive gal på dig i stedet for at lytte til dig, hvis du siger noget, mens hun taler med din far. Men det er vigtigt, at dine forældre får at vide, hvordan det påvirker dig, når de skændes, og derfor synes jeg, det er en rigtig god idé at tale med dem om det.
Du skriver, at det er når du er hjemme hos din mor, at du hører de skændes. Kan du mon spørge din mor, om hun vil være sød at lade være med skændes med din far, når du kan høre det? Måske ved hun ikke, at du kan høre hende. Og måske har hun ikke tænkt på, hvor ked af det, du bliver, når du hører det.
Jeg tror, at hvis din mor får at vide, at du går og er bange for, at de en dag ikke vil snakke sammen igen, så vil hun prøve at tage hensyn til dig.
Måske har din mor og far brug for hjælp til, hvordan de kan blive bedre til at tale med hinanden uden at skændes. Forældre kan ringe til ForældreTelefonen og få hjælp til, hvad de kan gøre. Nummeret til forældretelefonen er 3555 5557. Det kan du give dem, hvis du tænker, det kan være en hjælp.
Måske synes du, at det er svært at få det sagt til din mor eller far. Du kan overveje at vise dem dit brev og måske også svaret.
Der er også den mulighed, at du får en voksen til at hjælpe dig med at sige det til dem. Er der en voksen, som du føler dig særlig tryg ved? Det kan være en af dine bedsteforældre eller måske en lærer eller pædagog fra din skole eller klub? Eller det kan være en helt anden person.
Jeg håber du finder en måde at få det sagt på, så dine forældre kan stoppe med at skændes, når du hører det. Du skal huske, at du også altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan de hjælpe dig med, hvordan du kan få det sagt, hvis du stadig synes det er svært.
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen