Brev
Kvælertag
Min far har taget kvælertag på mig.
Han har aldrig nogensinde slået mig eller noget.
Det var fordi vi var oppe at skændes men synes stadig at det ikke er okay.
Jeg ved altså virkelig ikke hvad jeg skal gøre, please hjælp.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for det, du har oplevet, er ikke noget, man bare lige glemmer igen.
Du skriver, at din far aldrig før har gjort dig noget. Det er jeg rigtig glad for at høre, for så kan det godt være, at det "bare" lige slog klik for ham denne ene gang. Men det er et meget alvorligt klik.
Det er ulovligt at udsætte børn for vold, så dét han har gjort, er fuldstændig forkert og også strafbart. Og derudover, så har han overskredet en grænse overfor dig, som kan skade jeres forhold på både kort og lang sigt, hvis I ikke får talt om det og løst situationen.
Jeg håber, at du og din far måske allerede har fået talt sammen, så det ikke bliver nødvendigt at gøre en hel masse mere ud af det, men hvis I ikke har, så vil jeg anbefale dig at få talt med en voksen om det hurtigst muligt. Enten din mor, dine bedsteforældre, en anden i familien eller generelt bare en voksen, du er tryg ved; fx din klasselærer eller en ven/venindes mor/far.
Du kan eventuelt skrive det i et brev, hvis det er svært at finde ud af, hvordan du skal få taget hul på det mundtligt.
På den måde kan du også få forklaret, hvad der rent faktisk skete, på en stille og rolig måde og uden at blive afbrudt.
Måske er du bekymret for, hvordan din far vil reagere, hvis du enten prøver at tale med ham eller en anden voksen..? I og med at han ikke har gjort dig noget før, så kan det nemt være, at han har det rigtig dårligt med dét, han har gjort... og når man har det skidt med noget, kan det være svært at takle. Det kan være, at han prøver at fortrænge det og lade som om, det ikke er sket. Eller det kan være, at han bortforklarer det med, at du overdriver det, og at det er dig, der fik ham til at gøre det.
Det kan også være, at han siger undskyld til dig og beder dig tilgive ham.
Uanset hvad, så tænker jeg, at der må være noget i jeres forhold, der er kørt lidt af sporet, hvis det kan komme så vidt, at han tager kvælertag på dig.
Derfor er det vigtigt, at I får talt med hinanden om jeres forhold. Og her er det, at du kan få brug for at få noget hjælp fra din mor eller en anden, så du ikke står alene med det. Det er et alt for stort ansvar at stå med, når man kun er 14 år.
Hvis du går og er bange for din far og føler dig truet, så synes jeg, at du straks skal kontakte BørneTelefonen på 116111, hvor en rådgiver kan hjælpe dig med, hvad du præcist kan gøre i din situation. Du er helt anonym, og det er gratis. Du kan både ringe, chatte og sms'e med os.
Stort held og lykke med det. Jeg håber virkelig, at du får løst din situation.
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.