Kusine med selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Wauw, hvor er det sejt af dig at skrive herind og at du kan sætte ord på, hvordan du oplever det hele. Jeg kan godt forstå, du oplever det som en svær situation. Det kan være smadder svært at have viden om, at en som man kender så godt og holder af, har det svært. Det kan sætte en hel masse tanker i gang, som fylder.

Man kan nogle gange føle et ansvar over for en anden person, som har det svært og jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvad din kusine kan finde på at gøre, når hun tidligere har haft det svært. Det er vigtigt, at der er voksne der kender til det og som kan hjælpe din kusine. Samtidig er det vigtigt, at du kan få talt med nogen om det, så du ikke er alene om dine tanker og bekymringer. Hvad tænker du om det?

Du skriver, at du ikke kan fortælle det til nogen, heller ikke dine søskende. Gad vide, hvorfor du ikke oplever at kunne tale med nogen om det? Jeg har talt med andre, som ikke vil sige det til andre, fordi de ikke vil miste venskabet med den person der har det svært. Men nogle gange er det rigtig vigtigt at få talt med andre om det, da det ikke er noget man skal gå med alene. Din kusines mor kendte til det, der skete med din kusine første gang og du ved også nu, at din kusine isolerer sig på sit værelse – gad vide, hvem der har fortalt dig det? At du ikke kan tale med dine søskende om det afgrænser dig ikke fra, at du fx taler med din kusines mor eller dine egne forældre om det. Hvad tænker du om det? Det er i hvert fald en måde, hvor du kan få vendt dine tanker og bekymringer med nogle voksne, som også kender til situationen. En måde kan være, at du skriver et brev om, hvordan du oplever det. På den måde kan de finde ud af, hvordan du har dig og hjælpe og støtte dig. Vil det mon være en god mulighed?

En anden mulighed er, at du taler med den lærer, du er mest tryg ved om det. Nogle gange kan det være rart at tale med nogen som ser det hele ude fra og ikke er involveret. Hvordan ville det være for dig og hvem ville være god at tale med? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, når du ringer ind.

Du skriver, at du har ondt i maven, når du skal sove. Det er typisk, når man skal sove, at tanker og bekymringer kommer – det er et irriterende tidspunkt, men faktisk helt normalt! Måske vil det være en hjælp for dig, hvis du får talt med dine forældre inden du går i seng eller skrive dine tanker ned. Så giver du rum for tankerne samtidig med, at du forsøger at få tankerne væk, når du skal sove, så du kan falde i søvn – for eksempel ved, at du tænker på noget du glæder dig til. Hvad tænker du om det?

Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er en svær situation du er i og at tankerne om din kusine fylder enormt meget lige nu. Jeg håber, det her brev kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e ind på 11611. Måske kan du tale med din kusine om, at hun også kan kontakte BørneTelefonen. Det kan også være, at I kan være fælles om det. For jeg tænker både at du har brug for at tale med nogen, og jeg tænker helt bestemt at din kusine skal tale med nogen. Det lyder noget barkst det hun har været igennem i skolen, og det de sagde om de mærkelige sms'er på efterskolen. Vil det mon være muligt at ringe ind til os?

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.