Brev
Kultursammenstød
Brevet er anonymiseret af hensyn til afsenderen
Hej.
Jeg er en pige på 17 år og jeg har det meget svært hjemme.
Mine forældre stammer fra Afrika og vi kom hertil som kvoteflygtninge da jeg var 2 år.
Jeg kan godt tale mit modersmål, men jeg har aldrig været tilbage i Afrika og min opvækst har forgået det meste af mit liv i Danmark.
Da jeg var mindre slog mine forældre meget, jeg blev mobbet i skolen og havde selvmordstanker.
Istedet for at hjælpe, sagde mine forældre det var min egen skyld og at jeg bare skulle tage mig sammen.
De stoppede med at slå da jeg var 15, men deres opførsel er de ikke færdige med.
De begrænser mig meget, så jeg føler jeg er gået glip af meget igennem mine år som teenager.
De snakker nedladende til mig og peger alle problemer i hjemmet hen på mig.
Jeg går i gymnasiet nu og jeg har det i forvejen rigtig svært og de tresser mig.
Udover det har jeg også et arbejde og et socialt liv jeg skal se til. – De mener jeg skal være mere hjemme og gøre rent, vaske op og lave mad.
Jeg prioritere skolen som det højeste, så det synes jeg ikke engang de kan være bekendt at be mig om.
Jeg hjælper min far med lektier, og jeg vasker op og laver mad engang imellem (Lavede mad i går aftes).
Jeg er generelt bare noget til et bristepunkt hvor jeg ikke kan mere, jeg har en dansk kæreste og han kan godt mærke det tager meget på mig.
Mine forældre er ikke dårlige mennesker, de håndtere tingende forkert. Så jeg vil ikke underrette det til kommunen, for måske fjerner de også mine søskende.
Ved ikke hvad jeg gør.
Knus bange pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Næste gang der bliver hejst et flag for dig, er når du bliver 18 år. At være 18 år betyder, at du bliver myndig, og du derved bestemmer over dit eget liv.
Så kan du i princippet flytte hjemmefra uden at spørge om lov og bruge din tid som du ønsker. Du skriver ikke, om du lige er blevet 17 år eller snart bliver 18 år? Men jeg tænker, det kunne være en vej for dig at gå, hvis du føler dig parat til at bo alene.
Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at involvere og underrette kommunen. Men måske kan du se kommunen som nogen, der gerne vil hjælpe dig og din familie og ikke prøver at skade nogen. For når jeg læser det, du skriver, lyder det som om dine forældre har brug for noget hjælp, og det er ikke dit ansvar. Det er dine forældre, der skal passe på dig, og det lyder som om det er svært for dem at gøre på en måde, så du føler dig tryg.
Du har ret til at ringe anonymt til din kommune og finde ud af, hvilke muligheder der kunne være for dig. De kan måske også hjælpe med at finde en bolig til dig eller i hvert fald få støtte til at hjælpe dig med, hvad du skal gøre hvis du ønsker at flytte hjemmefra, når du bliver 18 år.
Børns Vilkår har også noget, der hedder en bisidder ordning. Det er socialrådgivere, der kender dine muligheder og gerne vil hjælpe med at forklare dig, hvad du kan gøre i en situation som din. Se mere på det link jeg har lavet. Det er også en vej at gå. www.børnetelefonen.dk/bisidder
Kærlig Hilsen BørneTelefonen