Kultursammenstød

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Næste gang der bliver hejst et flag for dig, er når du bliver 18 år. At være 18 år betyder, at du bliver myndig, og du derved bestemmer over dit eget liv.

Så kan du i princippet flytte hjemmefra uden at spørge om lov og bruge din tid som du ønsker. Du skriver ikke, om du lige er blevet 17 år eller snart bliver 18 år? Men jeg tænker, det kunne være en vej for dig at gå, hvis du føler dig parat til at bo alene.

Jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at involvere og underrette kommunen. Men måske kan du se kommunen som nogen, der gerne vil hjælpe dig og din familie og ikke prøver at skade nogen. For når jeg læser det, du skriver, lyder det som om dine forældre har brug for noget hjælp, og det er ikke dit ansvar. Det er dine forældre, der skal passe på dig, og det lyder som om det er svært for dem at gøre på en måde, så du føler dig tryg.

Du har ret til at ringe anonymt til din kommune og finde ud af, hvilke muligheder der kunne være for dig. De kan måske også hjælpe med at finde en bolig til dig eller i hvert fald få støtte til at hjælpe dig med, hvad du skal gøre hvis du ønsker at flytte hjemmefra, når du bliver 18 år.

Børns Vilkår har også noget, der hedder en bisidder ordning. Det er socialrådgivere, der kender dine muligheder og gerne vil hjælpe med at forklare dig, hvad du kan gøre i en situation som din. Se mere på det link jeg har lavet. Det er også en vej at gå. www.børnetelefonen.dk/bisidder

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.