Brev
Kultur
Hej
jeg er en muslimsk pige på 14 år.
Jeg vil starte ud med, at fortælle hvad der skete igår.
Det var i starten af maj og jeg var mega glad, fordi jeg havde købt massere af fede ting. også får jeg afvide, at min bror har købt en bil, fedt ik. 🙂
Da jeg så kommer hjem (Jeg har 2 brødre) råber min bror af mig og spørger mig “hvorfor har du ask og snapchat” Jeg ignorer det fuldstændigt, og går bare over til min mor i køkkenet,
Så er jeg på vej til toilettet for at tisse, men min bror forhindrede mig også slog han mig 2 lussing i hovedet og jeg begyndte at græde. Hans blik var som om han vil dræbe mig.
Min mor hørt mig græde, så hun er helt forvirret. Min bror råber bare “se hvad hun har skrevet, hun skriver med 500 drenge” min mor forsvarer mig og siger “du skriver også med piger du skal ikke slog hende foran mig, har du intet respekt” min anden bror kalder mig for en luder,
det endte med at de fik min mor overbevist om at jeg en luder. Hun kaldte mig for en luder.. bare fordi jeg havde snapchat og skrev en dreng..
den aften begik jeg selvmord
jeg slugte 15 piller (forskellige voksen piler)
det virkede bare ikke..
Min far har sagt det her til mig:
Det ikke fordi vi ik vil se dig glad og du kan gøre hvad du vil men vores kultur tillader det ikke, hvis en dreng har haft sex med en pige, så bliver pigen stemplet, som luder hvis hun er muslim.
og drengen siger vi bare “han er en dreng” og hvis du bliver stemplet som en luder, er det ingen der vil giftes med dig.
det ikke første gang jeg bliver slået i hovedet… jeg blev sparket 4 gange af min bror på maven, fordi jeg lå nede på gulvet.
Han havde set at jeg havde kommenteret en drengs billede. Han havde lige haft konfirmation, så valgte jeg at skrive “Hvor du flot<3” Han er en af mine gode venner, så hvorfor ikke.
Nogen gange ville jeg ønske at jeg aldrig vil kunne komme til at se min familie igen.
Jeg vil ikke leve mere.
Hilsen – N
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N
Tak for dit ærlige brev, hvor du fortæller, hvordan det er at være dig – og hold da op, hvor er det forståeligt, at livet indimellem kan være svært at håndtere, når jeg læser om nogle af de ting, som du er udsat for. Derfor er jeg simpelthen så glad for, at du har valgt at skrive herind, for selvom livet kan se sort ud, så er der altid muligheder for, at det kan blive anderledes, men før det kan blive det, skal man have hjælp, for problemerne er så alvorligt, at jeg tænker, at det ikke kan løses alene.
I dit brev fortæller du især om én episode derhjemme, hvor dine 2 brødre behandler dig rigtig dårligt. Både fysisk (de slog dig) og psykisk (de kaldte dig bl..a. ”luder”). Det er bestemt ikke okay. Det er faktisk forbudt. Du fortæller ikke, hvor gamle dine brødre er, men jeg går ud fra, at de er ældre end dig? Hvis de er over 15 år, er det faktisk strafbart – og det skal de vide! De bestemmer ikke over dig og din krop, selvom de åbenbart tror, at det er dem, der skal opdrage dig med vold og skældsord.
Når jeg læser, hvad du bruger de sociale medier til, så får jeg et billede af en helt almindelig 14-årige pige, der sender søde venskabelige beskeder og billeder til sine venner – og det har du ret til. Der er ingen af dine handlinger, der gør det acceptabelt, at din familie taler sådan om/til dig. Det er vigtigt, at du ved det! Du gør intet forkert. Men det ændrer jo desværre ikke på, at du lige nu står i en svær situation, fordi din familie ikke virker til at forstå, hvordan det er at være en muslimsk pige i et dansk samfund, hvor det er helt almindeligt, at man bl.a. skriver med sine drengevenner, uden at man har et forhold til dreng - men rent faktisk bare at være venner! Med andre ord skal du og din familie have hjælp, for det har I brug for. Måske føler dine brødre ikke, at de behøver det, men når de udsætter dig for fysisk og psykisk vold, og gør dig så ked af det, at du har forsøgt selvmord, skal det simpelthen tages meget alvorligt. Derfor håber jeg, at du vil bruge det mod, som du brugte, da du skrev her og huske på, at du har ret til at få det bedre!
Du skriver, at din mor i starten forsvarede dig, men desværre også endte med at behandle dig dårligt. Jeg tænker på, om du mon har prøvet at tale med din mor, hvor hverken dine brødre eller far var hjemme? Jeg tror nemlig, at din mor på en måde godt kan forstå det dilemma, som de stiller dig i, og derfor kunne det være en mulighed, hvis du fx prøvede at tage en snak med hende? Måske kunne hun tale med din far eller dine brødre, så de kan forstå, at det gør ikke er ok og få at vide, hvordan de skal opføre sig. En anden mulighed, som jeg ikke ved, om er relevant, kunne fx være at se på, om dine forældre måske har nogle venner eller familie, som også har en teenagedatter. Det kunne måske hjælpe, hvis de fik at vide, at der er andre måder af opdrage et barn på – især i Danmark, hvor det faktisk er ulovligt at slå ens børn! Hvis du har nogen i tankerne, kunne du måske prøve at kontakte dem eller bede din mor snakke med dem om, hvordan de behandler deres barn. Det kan også være, at din mor er mere lydhør, når du fortæller hende, at det, som på nuværende tidspunkt foregår hjemme hos jer, er ulovligt og strafbart i Danmark, og at det i værste tilfælde kan resultere i, at man mister retten til dig. Jeg er nemlig sikker på, at det ikke er det, som din mor ønsker.
En tredje mulighed, som du kan prøve, er at tage kontakt til en professionel voksen. Fx en lærer eller pædagog, som kan hjælpe dig og din familie. I sådan en situation, som du og din familie står i, kan det oftest være nødvendigt at få professionelt hjælp fra kommunen, så din familie forstår, hvordan de skal behandle dig. Det er ikke lig med, at du ”svigter” din familie, men det er en måde, hvorpå dine forældre kan forstå, at det er meget alvorligt, det der sker derhjemme – og det skal stoppes.
Hvis du har brug for mere hjælp, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111. Du kan også altid kontakte www.Etniskung.dk , der er rigtig dygtige til at hjælpe unge mennesker, der er i samme situation som dig. De arbejder med at rådgive børn og ungen, og etniske familie med de problemer, som kan opstår, når flere kulturer blander sig. Etnisk ung har en anonym rådgivning, som du kan kontakte på telefon 70277666. Du kan også starte med at besøge deres hjemmeside, hvis du lige vil se lidt nærmere på, hvad de mon kan hjælpe dig med.
Jeg håber og tror på, at tingene kan blive bedre hjemme hos dig. Du har ret til et godt og trygt liv, husk det - også når livet viser sig fra sin grimmeste side, så er der altid håb.. men det kræver, at du beder om hjælp. Her på BørneTelefonen, har vi også mulighed for at hjælpe dig, det kan være med rådgivning på vores online rådgivning - telefon, sms eller chat 116111. Her kan vi tale mere direkte med hinanden, og finde ud af, hvad du har mest brug for. Det kan fx også være en bisidder, hvis du har brug for en voksen fra BørneTelefonen til at støtte dig ved møder med kommunen.
De varmeste hilsner til dig
BørneTelefonen