Brev
min forældre snakker om penge konstant
hey børnetelefonen
Jeg er en pige på 14 år.
Mine forældre snakker hele tiden om penge, de har taget et lån der nu er kommet store renter på pga. af krigen i Ukraine.
Mine forældre har aldrig før snakket så meget om penge, og vi har heler aldrig haft så lidt penge.
Jeg føler mig u-taknemlig, og alene med mine tanker.
Alle mine veninder får tøj, og spiser ud med deres forældre, der bliver slet ikke snakket om penge på samme måde hjemme hos dem.
Jeg føler at det eneste mine forældre fokusere på er at vi skal sparer penge.
Jeg er enormt privilegeret, og det ved jeg udmærket godt. Men jeg føler bekymringen om penge tumler rundt i vores hus som et spøgelse der har besat det, og sniger sig ind når vi snakker og tænker på noget andet end penge.
Er jeg en kæmpe idiot, og u-taknemlig fordi det går mig på ?
Mine forældre siger jeg bør få et job, så jeg kan tjene mine egne penge.
Men jeg frygter nye mennesker, og miljøer. Jeg har let tendens til at blive distræt når jeg er omkring mennesker jeg ikke kender, hvilket ender ud i jeg føler mig dum og til grin.
Jeg er genert, og jeg er ikke spor udadvendt.
Jeg føler mig som intet andet end et belast for mine forældre.
Jeg er efternøler, og begge mine ældste store søskende har/er ramt af psykiske sygdomme.
Nu er min ene storesøster “endelig” begyndt at få det bedre og hun er flyttet hjemmefra.
Jeg føler at min mor er træt af hele mor-delen i at snakke om følelser, og at hun ikke har overskud til flere børn der har det svært psykisk.
Hvad synes du jeg bør gøre ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Mange tak for dit brev. Det virker til, at der er flere tanker der fylder og bekymrer dig. Du udviser derfor stor styrke i at skrive til mig på BørneTelefonen. Vi kan nu sammen tænke lidt over, hvad du kan gøre.
Når jeg læser dit brev, så er der to ting som fylder hos dig. Lad os sammen gå igennem dem
Dine forældre snakker hele tiden om penge
På BørneTelefonen modtager vi mange breve fra børn, hvor penge også kan fylde en del i deres hjem. Jeg ved derfor, at du ikke står alene med disse følelser. Mange børn oplever og mærker at deres forældre snakker meget om penge. For nogle har det altid været sådan – for andre er det helt nyt.
Du skriver, at i jeres tilfælde har dine forældre aldrig før snakket så meget om penge, som de gør nu. Jeg tænker at det derfor er noget nyt hos både dig og din familie, at det er begyndt at fylde mere end det plejer.
Du skriver selv at bekymringen om penge tumler rundt i jeres hus som et spøgelse der har besat det, og sniger sig ind når i snakker og tænker på noget andet end penge. Når du beskriver det som du gør her, så kan jeg godt forstå det kan være svært for dig at være i.
Det kan være svært at undgå at blive bekymret på dine egne og dine forældres vegne. Du er hverken en kæmpe idiot eller utaknemmelig fordi det går dig på. Det er tværtimod meget omsorgsfuldt af dig, at du er så opmærksom på jeres nuværende pengesituation.
Jeg kan mærke, at du sammenligner dig med dine veninder.
Du skriver at de får tøj og spiser ude med deres forældre, men at der ikke bliver snakket om penge på samme måde hos dem. For mig virker det ikke til, at det med tøj og spise ude er det der generer dig. Det er følelsen af at der hele tiden bliver snakket om penge, som generer og bekymrer dig mest. Er det rigtig forstået?
Du skriver faktisk at du føler dig meget privilegeret, så trods at pengesnakken fylder meget i jeres hjem, så føler du stadig at du ikke mangler noget.
Det er meget stort af dig og derfor vil jeg også fortælle dig, at penge er de voksnes ansvar.
Når jeg fortæller dig det, så mener jeg ikke, at du skal være ligeglad med situationen derhjemme. Men det er vigtigt at du ved, at det er dine forældre der skal passe på dig.
Det kan man gøre på mange måder, så det er ikke fordi der er en rigtig måde at gøre det på. Men det lyder som om, at pengesnakken bliver overvældende for dig, fordi det for dig særligt er rigtig svært at gøre noget ved.
Du er jo netop kun 14 år og derfor er din families økonomiske situation ikke dit ansvar. At føle og få ansvar for sin familiens økonomi, er lidt ligesom at blive sat i førersædet på en bil, uden at have kørekort. Det er utrygt!
Selvfølgelig vil du en dag nå et punkt, hvor økonomi er dit ansvar. Men som barn er din opgave egentlig mest bare at lære og vokse.
Derudover beskriver du, at det med at få et job gør dig utryg
At springe ud i noget nyt kan godt virke en smule skræmmende. Nogle mennesker er indadvendte og andre udadvendte. Begge ting er helt almindelige og helt okay.
De fleste mennesker har også prøvet at være generte, når de skal starte eller prøve noget nyt. Det kan både være hvis man starter efterskole, starter til en ny sportsgren, på et nyt job eller noget helt andet. Måske du har oplevet det flere gange?
Du skal vide, at det ikke er forkert at føle sådan. Vi får mange breve til BørneTelefonen om netop disse følelser.
Det er unge piger og drenge, som kan finde det svært at starte på noget nyt.
Alle de følelser du beskriver så fint i brevet, er helt okay og noget de fleste mennesker kan mærke engang i mellem, og noget mange mennesker skal øve sig på flere gange.
Så selvom det måske lige nu føles lidt farligt, så behøver det ikke at være det. Et nyt job kan også betyde nye gode venner og muligheden for at lærer sjove ting. Og penge kan man jo altid bruge!
Del dine tanker og følelser
Det lyder til, at du har svært ved at dele dine bekymringer, fordi du kommer til at vende det indad. Du vil så gerne passe på både dine forældre og søskende, at du bliver bange for at dele dine følelser og tanker. Kan du genkende det jeg skriver?
Du skal dog tro på, at der er plads til at du deler det du føler. At dine tanker og følelser har lige så meget værdi og bliver anerkendt.
Fordi du skriver, at din mor har lidt svært ved mor-dele og måske derfor har svært ved at overskue det hele, tænker jeg, at kunne hjælpe dig at gribe fat i nogle andre. Du kender dit netværk bedst, men her har du nogle bud.
Du nævner dine venner, og det får mig til at tænke på om du mon dele dine tanker og overvejelser med dem?
Selvom penge måske ikke fylder så meget hos dem, tror jeg alligevel at de fleste vil kende til følelsen af at være lidt overvældet og usikker. De har måske også nogle ting, der er lidt svære i deres familie og som i kan dele med hinanden.
Det kan være rigtig rart at opdage, hvor meget styrke og støtte venner kan give. Måske du kan tænke lidt over det?
Andre voksne omkring dig
Mange børn og unge kan opleve, at det er svært at snakke om deres tanker og følelser med deres forældre. Men det betyder ikke, at det er umuligt at tale med alle voksne.  Nogle gange kan der i ens netværk faktisk godt gemme sig en rigtig tryg voksen, der er god at tale med. Det kan være en moster, farmor eller måske en lærer.
I dit brev beskriver du jo nogle ting, der er meget voksen-agtige fx penge og job. Det er derfor jeg tænker, at det måske også kan være rart for dig, at få en voksens perspektiv og tanker på noget af det. Hvad tænker du mon? Kunne det også være rart for dig?
På BørneTelefonens hjemmeside har vi også samlet nogle råd til at fortælle noget svært. Måske du har lyst til at kigge forbi: Fortæl noget svært
Må vi hjælpe dig mere?
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig. Men der er også nogle ting i dit brev, som jeg egentlig godt ville spørge ind til. Fx hvordan du ellers har det i din familie og hvordan det har været at være efternøler.
Din familie har haft nogle udfordringer og skulle komme igennem svære ting. Det mærker jeg tydeligt, så hvis du får lyst til at ringe til os på 116111, tror jeg en rådgiver, vil kunne tale mere med dig om alt det, der ikke er blevet talt om her.
Vi har åbent døgnet rundt og vil meget gerne tale mere med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen