Krise..

Hej brevkasse…

Okay jeg har et problem der er meget ømt for mig at fortælle om: Min far og mor er lige gået fra hinanden, og min far er begyndt at drikke flere øl end han plejer. Det er tilsidst gået hen at blive til mange liter om dagen, han er flyttet nogle kilometer ind til byen.

Før i tiden viste jeg ikke at det havde noget med det at gøre, grunden til at de flyttede fra hinanden, men det har min mor senere fortalt mig.

Jeg ved godt at i sikkert vil sige, at jeg skal snakke med min mor eller far min det.. Men det har jeg bare SLET ikke på nogle måder lyst til, men det er så her jeg spørger, hvad man man eller gøre…???

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt du skriver her ind til. Det må rigtigt svært for dig for tiden, det kan være rigtigt hårdt, at opleve når ens forældre går fra hinanden. Måske oplever du, at savne den af dine forældre du ikke er sammen med, det kan nogle gange være svært at finde rundt i de følelser.

Når det så viser sig, at din far har svært ved at styre, hvor meget han drikker, kan det måske give ekstra meget at spekulerer over. Jeg kender nogle andre børn, og deres forældre har også svært ved at lade være med at drikke. Nogle af de børn fortæller om, at de oplever deres forældre som to personener. De fortæller, at de elsker deres forældre, når de ikke har drukket. Samtidig kan de opleve følelser i retning af, at hade deres forældre når de har drukket og er fulde. De oplever, at blive vrede over, at forældrene ikke kan stoppe med at drikke. Flere af dem fortæller også, at de skammer sig over at have en forældre der drikker. Jeg ved jo ikke om du kan genkende nogle af de følelser, men måske har du også en masse tanker og følelser der er svære at finde rundt i?

Jeg spekulerer på om du kender den hjemmeside, der hedder

www.hope.dk/ung

måske kunne det være en god hjememside for dig at besøge. Det er en hjemmeside, der giver børn hvis forældre drikker for meget, mulighed for, at få talt om hvordan de har det. På hjemmesiden findes bl.a. en brevkasse, hvor du kan skrive ind om dine tanker, følelser eller problemer i forhold til at din far får for mange øl. Alle spørgsmål behandles af rådgivere med en faglig relevant uddannelse. Du kan henvende dig helt anonymt inde på siden. Der er på hjemmesiden, under ”Mødestedet”, også mulighed for at skrive sammen med andre børn og unge, der befinder sig i situationer der er ligesom din.

Jeg tænker på, om du har en lærer du er fortrolig med og kan tale godt sammen med. Kunne du fortælle den pågældende lærer om, hvordan du har det for tiden. Måske spekulerer du over hvad det kunne hjælp dig, men jeg tænker det måske var godt at din skole viste hvad du går og bekymre dig over. Hvad tænker du om det?

Selv om du skriver i dit brev, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det. Spekulerer jeg på, om det alligevel var noget du kunne overveje? Måske tænker du på, hvad de ville sige til dig og måske er du usikker på hvordan de vil reagerer?
Inde på Børns Vilkårs hjemmeside, er der noget som hedder ForældreTelefonen, 35 55 55 57. I forældre telefonen kan forældre få gode råd til, hvordan de bedst kan støtte og hjælpe deres børn, måske var det noget for dine forældre. Det kan være du tænker det er svært at få sagt det du gerne vil sige til dem, var det så en ide at skrive det til dem. En anden mulighed for dig, var at vise dem, eller den ene af dem, dit brev her ind til BørneBrevkassen?

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der kan du helt anonymt tale om hvordan du har det.

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.