Brev
kreditkort
Hej brevkassen
jeg er en pige på 12 år som har brugt ca. 3000 kr. på min mors kreditkort uden lov, og nu hvor hun har fundet ud af det kan jeg ikke kigge hende i øjnene… jeg føler mig så dum og jeg fortryder det rigtig meget men jeg kan ikke lave om på fortiden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg græder næsten hvert aften og min mor er virkelig skuffet af mig derfor er mig og min mor slet ikke tætte som vi var før.
Jeg ville ønske at jeg aldrig havde gjort det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu derfor ville jeg ønske at i kunne give nogle råd/hjælpe mig med mit rod…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Ja, det er virkelig uheldigt, at du er kommet til at bruge din mors kreditkort uden at have fået lov. Jeg kan godt forstå, at du fortryder det, du har gjort.
Nogen gange kommer man til at gøre noget, som man ikke lige kan se er forkert, når det sker - det sker for alle mennesker både børn og voksne. Jeg har talt med mange børn, som er kommet til at bruge nogle penge, som de ikke havde spurgt om. Det er nogle af de ting som sker i livet og noget af det vi også lære af.
Du har helt ret i, at du ikke kan lave om på fortiden,det er der ingen der kan. Men det man du kan gøre noget for, at rette op på dine handlinger i fremtiden.
Jeg synes, du skal sige til din mor, at du godt ved, at det du har gjort er forkert, og at du fortryder det rigtig meget. Jeg synes også du skal sige, at du er ked af, at I ikke er så tætte som I har været før. For at det skal blive godt og tæt igen mellem dig og din mor, så tænker jeg, at I skal snakke det igennem på en måde, hvor du også får mulighed for at fortælle om dine følelser.
Vil det være en idé, at du viser din mor dit brev og mit svar? Eller måske, at du skriver et brev til hende, hvor du får fortalt alt det du har på hjerte og det du håber på bliver godt mellem jer igen.
Vil det være en god måde, at dit og din mors forhold kan blive godt igen - det håber jeg.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen