Brev
Konfirmations problemer
Kære børnetelefonen
Jeg er en Dreng på 14 og føler at hele verden bare ikke forstår mig.
Jeg skal konfirmeres her til maj, og har meget svært ved at mine forældre skal bruge så mange penge på mig. De har mere end nok penge, og så føler jeg bare at det ville være spild at bruge dem på mig i stedet for velgørenhed og sådan noget.
jeg føler at konfirmationer er vulgære, og kan ikke se hvorfor det hele skal være så stort.
Mine søskende er blevet konfirmeret og det gik fint, de fik mange store gaver osv. Alle i min familie er faktisk konfirmeret. Jeg vil gerne konfirmeres, men gider ikke festen. Føler at presset bliver større og større.
Jeg ved mine forældre ville blive skuffet hvis der ikke bliver holdt noget, og jeg gider selfølgelig ikke at skuffe dem. Skal jeg bare holde festen og tage imod gaverne eller skal jeg sige fra og droppe festen og skuffe mine forældre??
KH mig
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 14 år,
Tak for dit ærlige brev. Jeg bliver helt varm om hjertet, når jeg læser det. Du lyder til at have nogle rigtige gode tanker om, hvad der er vigtigt for dig. Dem skal du holde fast i.
Jeg ved fra andre, der har haft det som dig, at det kan være svært at overbevise forældre og familie om, at man faktisk ikke har lysten til konfirmationsfesten og gaverne.
Du skriver, at du ved, at dine forældre bliver skuffede. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan du ved det? Nogle gange frygter man det værste, men det behøver måske ikke at ende sådan, tænker jeg.
Det kan være, at dine forældre vil blive overrasket og undre sig i starten. Måske fordi at der er så meget tradition forbundet med konfirmationen. Her kan det være godt, at have alle dine gode forklaringer klar. Jeg tror, at dine forældre vil se, hvor sej en søn de har. Og at de vil være stolte af, at de har en dreng, der vælger at forholde sig til sine følelser, forbrug og verden.
Du har nogle gode tanker og dem skal du holde fast i, så længe, de giver mening for dig.
Konfirmationen er jo netop en dag, hvor man fejrer, at man selv har taget en beslutning om, hvad man tror på. På den måde, har det vel også betydning, at man føler at festen passer til en, og det du tror på. Hvad tænker du om det?
Jeg forstår godt, at dine forældre gerne vil fejre dig på dagen. Måske vil det også være rart for dig at fejre det, på den ene eller den anden måde? I kunne måske snakke jer frem til, at lave noget hyggeligt sammen - bare dine forældre og søskende, eller hvem du synes? Man kan jo også lave noget helt andet en fest. F.eks. besøge en anden by, lave noget aktivt sammen, tage ud og spise, i teatret eller noget helt andet? Det vigtigste er, at du er med til at bestemme det.
Det kan også være, at I kan holde en mindre fest, som passer til dig. Og hvis du stadig ikke har lyst til mange store gaver, så kan du foreslå, at gæsterne donerer pengene? Måske ved du allerede, hvad du gerne vil have, at de donerer penge til? Det kan man jo skrive ud til dem.
Du har taget det første, seje skridt, ved at skrive her til Brevkassen. Jeg tænker, at det næste skridt er, at tale med dine forældre og forklare dem om dine tanker. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar. Jeg tænker, at I skal forberede en dag, hvor I taler om konfirmation. På den måde er der tid til, at I lytter til hinanden.
Konfirmationen er jo mest af alt din dag. Så jeg tænker, at det er ekstra vigtigt, at du får beskrevet hvad du føler. Dine forældre skal lytte til dig og din mening.
Hvis det hele er for uoverskueligt, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen