Brev
konfirmation skilsmissebarn
kære børnetelefonen.
jeg er i tvivl om jeg skal konfirmeres til næste år. Den eneste grund der holder mig tilbage er at mine forældre som er skilt. og der er mange i min familie som ikke kan snakke sammen.
jeg har det lidt sønnen at det er min dag og jeg kan invitere hvem jeg vil. også er det op til dem om de vil komme.
det skal lige siges mine forældre siger at de godt kan holde den sammen. men jeg er bange for det bliver for akavet og ikke rart. okay det her komme til at lyde mærkeligt men nu prøver jeg at forklare min families forhold:
min far taler ikke med sin familie halvdel. men min mor taler med min fars familiehalvdel. Jep det kan lyde meget mærkeligt. men min far ser ikke hans forældre. hvilket han har en god grund til. min mor ser min fars mor, som er min farmor. men vi ser ikke min fars far som er min farfar fordi han er psykopat.
men jeg vil jo gerne havde min farmor med til min konfirmation uden det bliver akavet. jeg tror min far har sagt det er ok hvis hun kom. men jeg ved jo han er rigtig ked af det inden i.
og det er kun noget af alt det had der er i min families forhold. min mor HADER min bonus mor. min bonus mor kan heller ikke med min mor. så der er også problemer.
så enlig er min konfirmation kun til problemer og jeg kommer til at sætte folk sammen som hader hinanden. jeg føler jeg vil sætte alle i en ubehaglig situation som jeg ikke ønsker.
men alligevel vil jeg jo også gerne havde min konfirmation. og der skal KUN være 1 konfirmation. vi startede med at sige at jeg kunne holde 2 men det gider bestemt jeg ikke.
men har i nogle ideer til hvad jeg skal gøre?!
skal jeg holde min konfirmation?
hvem skal jeg invitere?
hvad kan jeg gøre så alle er glade?
med venlig hilsen en ret ked af det pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, det er sørme nogle meget modne og næsten for voksne overvejelser du gør dig i forhold til din konfirmation. Når jeg læser den del af dit brev, hvor du prøver, at forklare de indviklede forhold i din familie, kan jeg godt forstå det er svært at gennemskue, hvad der vil være den bedste løsning. Det får mig til at tænke på, om de tanker du går med omkring din konfirmation, er nogle du har delt med dine forældre? Når jeg spørger om det, er det fordi ansvaret for den gode opførsel blandt dine eventuelle gæster ligger ved de voksne. Selv om det er din konfirmation og din dag, er det ikke en bekymring der bør ligge ved dig.
Det er din fest, men det er ikke dit ansvar, om de voksne kan finde ud af at opføre sig ordenligt. Måske har du allerede tidligere, -da I fandt ud af at der skulle være en og ikke to fester, talt med dine forældre. Men er det en ide for dig, at gøre det igen? Hvad mon de siger, hvis du fortæller dem, at du spekulerer så meget over det, at du overvejer ikke at blive konfirmeret, som du skriver i brevet? Uanset om du virkelig mener den overvejelse, eller om det er for at forklare, hvor vanskeligt det er for dig, viser det måske dine forældre, hvor meget det går dig på, mon det er en ide for dig?
Ligesom du i dit brev forklarer dine bekymringer i forhold til de forskellige gæsters indbyrdes had/kærlighed, kan du så måske lave sådan en "bekymrings-liste" i et brev til dine forældre? Måske vil dine forældre have en anden mening i forhold til de voksnes indbyrdes forhold, men din liste vil stadigvæk vise det du er bekymret over. Hvad tænker du om en ide, eller har du selv en anden løsning i den retning? Jeg kan også anbefale du viser dem dit brev til os og mit svar. Du forklarer så fint i brevet, præcis hvad du tænker og hvad det gør ved dig.
Måske du også kan opfordre dine forældre eller en af dem til at kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor der sidder rådgivere klar til snakke med dem om hvordan I bedst løser dine/jeres bekymringer om dagen, så ansvaret bliver hos de voksne og du kan nyde dagen?
Selv om dine konfirmations forberedelser først starter i det kommende skoleår, er det allerede nu muligt at finde ud af hvem din kommende præst er. Præsterne møder hvert år nye konfirmander og mange nye problemstillinger i forhold til det at skulle konfirmeres. Selv om det måske ikke lige er noget du og din familie har tænkt på, er det så en mulighed at dine forældre kontakter din kommende præst, i forhold til de udfordringer I har i familien? Måske har du selv lyst til at kontakte din præst, også selv om du måske ikke kender ham eller hende så godt, er præster vant til at lytte til andre menneskers udfordringer, kan det være en ide for dig?
Du er selvfølglig også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, og vende dine spekulationer med en af rådgiverne, er det mon en ide for  dig?
Håber I finder en løsning, så du får en rigtig god dag.
Mange Kærlige hilsner
BørneTelefonen