konfirmation skilsmissebarn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, det er sørme nogle meget modne og næsten for voksne overvejelser du gør dig i forhold til din konfirmation. Når jeg læser den del af dit brev, hvor du prøver, at forklare de indviklede forhold i din familie, kan jeg godt forstå det er svært at gennemskue, hvad der vil være den bedste løsning. Det får mig til at tænke på, om de tanker du går med omkring din konfirmation, er nogle du har delt med dine forældre? Når jeg spørger om det, er det fordi ansvaret for den gode opførsel blandt dine eventuelle gæster ligger ved de voksne. Selv om det er din konfirmation og din dag, er det ikke en bekymring der bør ligge ved dig.

Det er din fest, men det er ikke dit ansvar, om de voksne kan finde ud af at opføre sig ordenligt. Måske har du allerede tidligere, -da I fandt ud af at der skulle være en og ikke to fester, talt med dine forældre. Men er det en ide for dig, at gøre det igen? Hvad mon de siger, hvis du fortæller dem, at du spekulerer så meget over det, at du overvejer ikke at blive konfirmeret, som du skriver i brevet? Uanset om du virkelig mener den overvejelse, eller om det er for at forklare, hvor vanskeligt det er for dig, viser det måske dine forældre, hvor meget det går dig på, mon det er en ide for dig?

Ligesom du i dit brev forklarer dine bekymringer i forhold til de forskellige gæsters indbyrdes had/kærlighed, kan du så måske lave sådan en "bekymrings-liste" i et brev til dine forældre? Måske vil dine forældre have en anden mening i forhold til de voksnes indbyrdes forhold, men din liste vil stadigvæk vise det du er bekymret over. Hvad tænker du om en ide, eller har du selv en anden løsning i den retning? Jeg kan også anbefale du viser dem dit brev til os og mit svar. Du forklarer så fint i brevet, præcis hvad du tænker og hvad det gør ved dig.

Måske du også kan opfordre dine forældre eller en af dem til at kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor der sidder rådgivere klar til snakke med dem om hvordan I bedst løser dine/jeres bekymringer om dagen, så ansvaret bliver hos de voksne og du kan nyde dagen?

Selv om dine konfirmations forberedelser først starter i det kommende skoleår, er det allerede nu muligt at finde ud af hvem din kommende præst er. Præsterne møder hvert år nye konfirmander og mange nye problemstillinger i forhold til det at skulle konfirmeres. Selv om det måske ikke lige er noget du og din familie har tænkt på, er det så en mulighed at dine forældre kontakter din kommende præst, i forhold til de udfordringer I har i familien? Måske har du selv lyst til at kontakte din præst, også selv om du måske ikke kender ham eller hende så godt, er præster vant til at lytte til andre menneskers udfordringer, kan det være en ide for dig?

Du er selvfølglig også meget velkommen til, at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, og vende dine spekulationer med en af rådgiverne, er det mon en ide for  dig?

Håber I finder en løsning, så du får en rigtig god dag.

Mange Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier