Brev
Konfirmation med skilte forældre
Hej
Jeg skal snart konfirmeres, og jeg skal finde ud af, hvem der skal med som gæst.
Mine forældre er skilt, men jeg holder én konfirmation sammen med dem begge.
Problemet er, at min far har en kæreste, som jeg rigtig gerne vil have med, men min mor gider ikke at have hende med. Kæresten er super sød og har også været med til andre familiearrangementer på min fars side. Det skal siges, at min mor og kæresten aldrig har mødt hinanden.
Jeg har snakket med min mor, og hun siger, at det ville være mærkeligt at mødes med hende på den måde med hende.
Men hvad skal jeg gøre? Jeg vil super gerne have kæresten med, og jeg regner med, at hun vil blive skuffet, hvis hun ikke må komme med… Men min mor siger NEJ.
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det lyder som en svær situation du står i. Mange børn og unge med skilte forældre oplever lignende ting, hvor forældrenes ønsker gør det svært at tage valg. Men jeg vil starte med at sige, at din konfirmation er din dag - og ingen andres. Derfor er det vigtigt, at du kan have de mennesker med, som betyder noget for dig. Måske kunne du starte med at sige det til din mor.
Det lyder rigtig rart, at du kan lide din fars nye kæreste. For det er ikke altid let at imødekomme nye mennesker i ens familie. Hvis din mor synes det er mærkeligt at møde hende på den måde, kunne du måske foreslå, at de mødte hinanden inden? De kunne måske drikke en kop kaffe sammen, eller noget andet. Så er din mor måske mindre nervøs over, at hun er med til konfirmationen.
Jeg håber meget at din mor kan acceptere dit ønske. Men hvis det absolut ikke kan lade sig gøre, kunne du måske lave noget med din far og hans kæreste en anden dag? På den måde kan du i hvert fald få vist din fars kæreste, at du kan lide hende, og at hun gerne må være en del af dit liv.
Jeg synes det er rigtig betænksomt af dig, at du skriver til os om dine bekymringer. Det kan være svært at gøre alle glade i en situation som du er i, og jeg synes du opfører dig meget modent omkring det. Jeg håber du husker at tænke på, hvad du helst vil. Både nu og i det hele taget.
Held og lykke med det hele, og tillykke med konfirmationen.
Børnetelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.