Konfirmation gæster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Jeg tror, der er rigtig mange på din alder, der gør sig nøjagtig de samme tanker som dig omkring deres konfirmation.

Når man skal holde en fest, om det så er konfirmation, bryllup eller fødselsdag, så kan man nemt bekymrer sig om, hvordan festen vil blive. Synes ens gæster, at det er kedelig fest og kan ens gæster tale sammen - ja der er mange ting, man kan bekymrer sig om på forhånd. Det er helt almindeligt at tænke sådan.

Jeg synes, at 40 gæster er mange. Der er mange andre, der slet ikke kender så mange mennesker eller ikke holder fest for så mange. Så antallet af gæster til din fest er bestemt ikke noget at være nervøs for. Der vil måske komme nogle afbud, men der skal nok komme en masse glade mennesker, som gerne vil være med til at fejre din konfirmation. Det er jo lige præcis en fest dag, hvor folk har taget festtøjet og festhumøret på.

Det er aldrig rigtig til at vide om ens gæster kan sammen. Og en ting du kan tænke på er, at alle gæsterne kommer for at fejre dig og for at være med til at give dig en god dag. Så jeg er sikker på, at dine gæster vil gøre alt for, at din konfirmation bliver en rigtig god dag for dig.

Det du kan gøre, er at vise dine gæster, hvor glad du er for, at de er kommet til din konfirmation. Det gør du f.eks. ved at sige, at du er glad for, at de er kommet og ved at få sagt tak for gaven.

Mange voksne mennesker er rigtig gode til at snakke sammen, selvom de ikke kender hinanden. Man kan altid small talke om ting, der er oppe i tiden. Lidt ligesom når man er hos frisøren, der kan man også høre meget small talk. Så selvom det ikke er alle gæsterne, der har set hinanden før, så tror jeg, at det nok skal gå. De har også alle sammen noget til fælles og det er, at de kender dig. Så kan de altid snakke om dig, hvis de skulle løbe tør for samtaleemner.  Og spiller I hyggeligt stemnings baggrundsmusik, så er der aldrig helt stille.

Det kan også være, at dine forældre vælger at lave en bordplan. Hvis de gør det, så kan I jo sørger for, at alle sidder sammen med minimum én de kender, eller sammen med én I tænker kunne være et godt match.

Jeg synes, at du skal fortælle din mor og far om dine bekymringer, for det er altså helt almindeligt at tænke over alle de her ting. Dine forældre vil nok også kunne berolige dig, og tage det store ansvar for at alle gæster har det godt fra dine skuldre. Du er jo den der skal fejres, men dine forældre er værter og dem, der skal have styr på alle de andre ting, så du kan nyde din dag.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Og så håber jeg, at du får din verdens bedste konfirmation.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.