Brev
Konfirmation
Hej BB
Hvad skal man gøre hvis halvdelen af ens familie ikke vil med til ens konfirmation fordi jeg ik vil have min papmor med fordi hun har gjordt mange dumme ting som fks voldige eller sagt forfærdelige ting.
Ved ik hvad jeg skal gøre for jeg vil jo godt bare have hele min familie med for det er jo den jeg holder af.
Knus v…….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Jeg kan godt forstå dit dilemma, for du vil rigtig gerne have hele din familie med til konfirmationen, undtagen din papmor. Og halvdelen af din familie vil ikke komme hvis ikke papmoren også må komme.
Det lyder bestemt ikke særlig rart at din papmor har været voldelig og sagt forfærdelige ting. Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at finde en voksen, du har lyst til at snakke med, så du kan få talt om, hvad der er sket.
Herunder stiller jeg nogle spørgsmål, som måske kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du har mest lyst til skal ske med konfirmationen. Du kan eventuelt få en ven til at stille dig spørgsmålene.
Hvad tænker du der kan ske, hvis papmor er med til festen?
Hvad skal der til for, at du kan have en god fest, selvom papmor er til stede?
Bliver du utryg med papmor omkring dig, eller kan du godt ignorere at hun er der?
Hvorfor tror du, at familien vil have papmor med til festen?
Tænker du at familien vil ændre holdning, hvis du forklarer dem, hvad årsagen er til at du ikke vil have papmor med?
Det var spørgsmålene.
Jeg kan godt forstå hvis det føles dybt uretfærdigt og forkert at invitere din papmor med til festen, når hun har gjort de dumme ting. Hvad tænker du om at ændre fokus fra din papmor til dig selv? Måske kan du bede familien om at hjælpe til med at dagen bliver god? Måske kan du kort fortælle dem, at du har besluttet, at det vigtigste for dig er, at familien er med til din konfirmation og derfor kommer papmor også med.
For nogen er en konfirmation en fest, man mindes hele livet ligesom et bryllup, derfor kan det være meget følsomt for familien. Måske tænker de, at du selv kommer til at fortryde din beslutning på et tidspunkt.
Måske tænker du, at det er helt umuligt for dig at have din papmor med til din konfirmation. Hvis det er sådan du har det, kan du eventuelt skrive et brev til nogen af dem i din familie, hvor du fortæller dem, hvorfor det er vigtigt for dig ikke at have papmor med til festen.
Måske er de åbne og hører dig og forstår dig, måske ikke. Men så har du fået fortalt, hvordan du har det. Hvis du vælger denne mulighed, kan det være en god ide, at få en voksen til at hjælpe dig. Du kan også prøve at bruge vores værktøj til at skrive breve: Guide: skriv det til nogen.
Held og lykke, jeg håber du kommer frem til en løsning, som fungerer for dig.
Knus og kærlig hilsen
BørneTelefonen