Brev
Kommanderende mor…
Hej
Der er noget der virkelig har irriteret mig her på det sidste… Altså min mor har altid været ret kommanderende og nu er det altså bare ved at pisse mig af!
Hun skal altid lige finde på et eller andet jeg skal gøre for hende og hvis jeg ikke gør det får jeg den største skideballe…
Hun skal også altid liiiige minde mig og mine søskende om hvor hårdt hun har det og hvor synd det er for hende og det får mig til at føle mig som verdens største idiot….
Og jeg prøver altså virkelig at hjælpe hende og sådan noget (mine forældre blev skilt her sidste år så min mor skal klare det hele alene) men det er altså også hårdt for mig!
Jeg er bare også lidt bekymret for min mor… Hvorfor er hun så kommanderende? Kan det være på grund af hendes barndom?
Hendes forældre blev nemlig også skilt, hendes far drak, hendes bror er handicappet og så døde hendes far ikke så lang tid efter jeg blev født….
Kan det være at det har påvirket hende? Og hvordan kan jeg få hende til at acceptere at jeg altså gør mit bedste?
Kh mig…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Der er ingen, der bryder sig om at blive kommanderet med og få skideballer, når man egentlig føler, at man gør det bedste, man kan. Så det er helt normalt, når du bliver irriteret, når din mor kommanderer med dig.
Jeg er ikke i tvivl om, at du gør dit bedste og prøver at støtte og hjælpe din mor så godt som muligt, her efter dine forældre blev skilt. Det er en rigtig god egenskab at passe på dem omkring sig, men det er mindst ligeså vigtigt, at du husker dig selv. For som du selv skriver, er det altså også hårdt for dig.
Du spørger, hvorfor din mor er så kommanderende – og om det mon kunne skyldes, at hun selv har haft en voldsom barndom? Det kan være svært at svare på, men det kan godt være, at det har betydet noget. Og så tror jeg også, at dine forældres skilsmisse har været hård for din mor – præcis på samme måde, som den nok også har været hård for dig og din far. Og måske har din mor og dig endnu ikke fået sat jer ned og snakket om, hvordan I har det?
Jeg tror, at løsningen er, at du får snakket med din mor. Jeg synes, du i dit brev har været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Så måske kunne det være en god indledning til din snak med din mor at vise hende dit brev og måske mit svar? Jeg er sikker på, at din mor meget gerne vil snakke med dig og hjælpe med til, at I får det bedre med hinanden derhjemme.
Hvis det ikke hjælper at tale med hende, synes jeg, du skal tale med en anden voksen om din bekymring for hende. Det kunne være en fra familien, en moster måske? Men det kunne også være din lærer. For det er selvfølgelig vigtigt, at I har det godt derhjemme. Og det kan jo være, at din mor har brug for lidt hjælp til at ”falde på plads” efter skilsmissen.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe
Kærlig hilsen BørneTelefonen