Kommanderende mor…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Der er ingen, der bryder sig om at blive kommanderet med og få skideballer, når man egentlig føler, at man gør det bedste, man kan. Så det er helt normalt, når du bliver irriteret, når din mor kommanderer med dig.

Jeg er ikke i tvivl om, at du gør dit bedste og prøver at støtte og hjælpe din mor så godt som muligt, her efter dine forældre blev skilt. Det er en rigtig god egenskab at passe på dem omkring sig, men det er mindst ligeså vigtigt, at du husker dig selv. For som du selv skriver, er det altså også hårdt for dig.

Du spørger, hvorfor din mor er så kommanderende – og om det mon kunne skyldes, at hun selv har haft en voldsom barndom? Det kan være svært at svare på, men det kan godt være, at det har betydet noget. Og så tror jeg også, at dine forældres skilsmisse har været hård for din mor – præcis på samme måde, som den nok også har været hård for dig og din far. Og måske har din mor og dig endnu ikke fået sat jer ned og snakket om, hvordan I har det?

Jeg tror, at løsningen er, at du får snakket med din mor. Jeg synes, du i dit brev har været rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det. Så måske kunne det være en god indledning til din snak med din mor at vise hende dit brev og måske mit svar? Jeg er sikker på, at din mor meget gerne vil snakke med dig og hjælpe med til, at I får det bedre med hinanden derhjemme.

Hvis det ikke hjælper at tale med hende, synes jeg, du skal tale med en anden voksen om din bekymring for hende. Det kunne være en fra familien, en moster måske? Men det kunne også være din lærer. For det er selvfølgelig vigtigt, at I har det godt derhjemme. Og det kan jo være, at din mor har brug for lidt hjælp til at ”falde på plads” efter skilsmissen.

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.