Kom til at sende billede af mig

Hej jeg er en pige på 14 år

Her starter det,

jeg begyndte at skrive sammen med en dreng (kender ham ikke)
vi skrev rigtigt meget sammen, og sagde at vi elskede hinanden osv, og at vi skulle finde en dag og sådan noget.. jeg stolede rigtigt meget på ham og det samme gjorde han.

Så begyndte han at sende dp, og spurgte om jeg sendte og havde sagt til ham at sådan noget gør jeg ikke

men så ville jeg have at han skulle ligge mere mærke til ham så jeg sendte et billede af mig hvor jeg stod i lange bukser, uden bluse og hvor jeg holdte på mine bryster, så man ikke kunne se dem. Han tog så screenshoot og så blev jeg sur og ked af det og sagde han skulle slette det men så blokerede jeg ham, og nu er jeg bange for at han vil ligge det ud på de sociale medier

Jeg er virkelig ked og skuffet over mig selv, og har nogle tanker om at jeg bare ikke vil leve mere, fordi jeg er bange for at min forældre bliver sure på mig.. jeg har ikke fortalt dem det, men jeg har snakket med min veninde om det. Kan jeg godt lade vær med at fortælle mine forældre det?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er heller ikke ok, at han tog et screenshot af billedet. Det var jo ikke din mening at billedet skulle gemmes. Der er rigtig mange unge der står i samme situation som dig. For man kan nemt blive presset  revet med af stemningen og komme til at sende et intimt billede af sig selv. Især hvis man stoler på drengen. Og mange fortryder det bagefter og bliver bange for om billedet bliver delt på de sociale medier.

Til at starte med vil jeg lige sige du ikke har gjort noget forkert. Det er den der presser, gemmer og dele billeder, der gør noget forkert. Det er aldrig den der er på billedet, der har gjort noget forkert. Og hvis drengen du har skrevet med, deler det foto af dig, så er det ham der gør noget forkert. At dele billeder uden at du har sagt ja, er faktisk ulovligt.

Det kan være svært at tale sine forældre om. Man kan nærmest krybe ind i sig selv. Men jeg synes faktisk ikke, du har noget at skamme dig over. Jeg ved godt, at det er en følelse, man let kan få. Man kan være så bange for, hvad andre tænker. Jeg kan ikke tvinge dig til at tale med dine foældre. Måske ville det alligevel være en støtte for dig, at de ved noget om det. Du har måske ikke lyst til at fortælle om de dp, han sendte. Hvis han truer med eller deler billedet af dig, så er det godt at have voksne til at hjælpe.

Det kan være en idé at ringe til ham og sige, at han skal slette fotoet. At det er ulovligt at dele andres fotos. Han kan få at vide, at dine forældre ved, at han har taget screenshot af dit foto. Kunne det være en idé? Så finder I måske ud af, om han har slettet det. Jo før jo bedre.

Måske kan du også vise dit brev her til dine forældre. Det kan nogle gange være nemmere end at skulle sige det direkte.
Hvis du selv har gemt nogle screenshots eller stadig har drengens navn og oplysninger, vil det være en stor hjælp til at finde frem til ham og få ham til at slette billederne.

Selvom det kan føles forkert, har du ikke gjort noget forkert. Det er dem, der deler billederne, der gør noget forkert. Jeg håber rigtig meget at drengen ikke deler billederne, så du kan lægge det bag dig.

Ring gerne til os på BørneTelefonen 116111, hvis vi lige skal snakke det igennem, før du fortæller det til dine forældre. Du kan også læse mere om at slette beskeder og foto på snap: http://sikkerchat.dk/da-DK/Slet-det/Slettevejledninger/Snapchat.aspx

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.