Kender ikke min far og jeg HADER DET!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Det er så godt, at du nu har skrevet til Børnetelefonen, for måske kan jeg hjælpe dig videre. Det er helt almindeligt, at børn gerne vil vide, hvor de kommer fra, og hvem der er deres forældre. Du har allerede gået i lang tid og tænkt på, hvordan det forholder sig med din far. Måske er du donorbarn, og måske er der en helt anden historie.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det kan være rigtig svært, når din mor ikke selv fortæller dig noget om din far. Måske har du en fornemmelse af, at din mor ikke er så glad for at snakke om det. Det er ofte sådan, at børn kan mærke, hvis der er noget, der er svært at snakke om for de voksne.

Jeg tror, at du er en meget moden pige på 11 år, og du fortæller også, at du har fået menstruation, og at du og din mor sagtens kan snakke om sex.

Måske er det sådan, at din mor faktisk har lidt svært ved at snakke om, hvordan hun har fået dig, og måske kan vi finde en måde at få gang i snakken på, så det bliver lidt nemmere for hende. Jeg tror, at det er rigtig vigtigt for dig, at vide noget mere om din far. Måske ved din mor også godt, at du tænker på det, men måske ved hun ikke, hvordan hun skal fortælle dig om det.

Kunne du mon skrive et kort brev til din mor? I brevet kunne der stå, at du gerne vil snakke med hende om noget, der betyder rigtig meget for dig. Du kunne skrive, at du tænker rigtig meget på, hvordan du er kommet til verden, og spørge hende, om hun kender din far.

Nu har du været modig og har skrevet til Børnetelefonen. Så måske kan du også være modig og bare spørge din mor, hvordan det forholder sig. Hun er nok den eneste, der kan fortælle dig det.

En anden mulighed kan være, at du viser din mor det brev, du har skrevet til Børnetelefonen og mit svar.

Hvis din mor synes, at det er meget svært at snakke om, kan hun få noget hjælp til det. Hvis din mor har brug for hjælp, kan du fortælle hende, at hun kan kontakte den kommune I bor i, og bestille en tid til åben anonym rådgivning.

Alle kan få hjælp fra kommunen til at få snakket om svære ting. Det koster ikke noget, og man kan godt være anonym. Anonym betyder, at kommunen ikke skriver noget om det, man snakker om.

Hvis din mor slet ikke vil snakke om det, og hun nu bliver sur eller frustreret, så kan du altid ringe til BørneTelefonens bisiddere. De er dine hjælpere, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, hvis du gerne vil have hjælp til at snakke med din mor eller måske snakke med en psykolog.

En psykolog kan være god at snakke med, hvis man er lidt ked af det og gerne vil have det bedre. Du kan i hvert fald læse lidt om bisidderne her: Har du brug for en bisidder lige nu? eller ringe til dem og få en snak på 35 55 55 59 (tast 2) – hvad tænker du mon om det forslag?

Jeg håber, at du og din mor kan få en ordentlig snak om din far, så du ikke længere behøver at gå rundt og spekulere på, hvordan det forholder sig med din far. Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på tlf. 116111.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.