Karaktere of fritid

Hej,

Jeg har lige fået min karakter i skolen og mine forældre har sagt i forvejen at 7 er en dårlig karakter og 10 er okay.

Nu ved jeg ikke om jeg skal vise dem hvad jeg har fået, jeg har fået 4-7 i dansk.

Andet ting, mine forældre siger at jeg skal gå til ting i fritiden som jeg hverken slet ikke synes er spændende eller er god til.

Jeg har snakkede med dem men de sagde at jeg skal blive ved.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, man kan ikke snakke med mine forældre om ting.

Hjælp mit liv er stressende

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årig dreng
Tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå din frustration og at det stresser dig. Det lyder også som om, at der bliver stillet en masse krav og forventninger til dig. Men flot og modigt, at du allerede har forsøgt at tale med dem.
Først vil jeg fortælle dig, at et 4 er middel og et 7 tal er over middel og en ret gode karakterer. Måske dine forældre tænker karakterer i forhold til den gamle 13-skala. Så jeg vil hermed slå fast, at karakteren 7 er en god karakter - det er 4 også! Så tillykke med dem.
Jeg ved ikke om, det er 9. klasse, 10. klasse eller måske en ungdomsuddannelse du går på, men jeg ved, at der stilles rigtig mange krav til en på 15 år, om at skulle forholde sig til skolen, videre uddannelse og meget andet. Derfor ved jeg også fra andre unge på børnetelefonen, at de kan føle sig kede af det og stressede over alle de valg, der skal træffes, og trygheden ved at forlade folkeskolen kan være skræmmende.
Der er ingen tvivl om, at dine forældre vil dig det bedste og ønsker, at du skal klare dig godt og kunne vælge frit mellem alle uddannelsesmulighederne. Desværre virker det som om, at du står tilbage med en følelse af ikke at blive lyttet til i forhold til dine ønsker og behov.
Hvordan mon de støtter dig i skolearbejdet? Byder de ind med hjælp og idéer til lektierne, hvis du synes det er svært og har brug for deres hjælp? Har de en fornemmelse af, hvad du synes om skolearbejdet og de krav og forventninger - er det mon muligt at snakke om på en god og rimelig måde? Nogen gange kan forældre komme til at stille krav og glemme at støtte deres barn i at leve op til deres krav og forventninger - uden at de tænker over det.

Jeg er sikker på, at det sidste dine forældre ønsker er, at du ikke fortæller dem, hvordan du har det og hvordan det går i skolen. Derfor vil jeg også anbefale dig at være ærlig om de karakterer du har fået i dansk. Her tænker jeg, at en mulighed kunne være at forsøge at skrive ned, hvad dine ønsker er i forhold til fx din fritid. Hvad det gør ved dig at skulle noget, du slet ikke har lyst til. Hvorfor du ikke vil det du laver i din fritid lige nu, og hvad du godt vil i stedet -og hvorfor du gerne vil det. Din fritid er netop den tid, hvor du kan råde over din egen tid og lave det som du finder sjovt, uanset om du er god til det eller ej - bare det gør dig glad.
Du virker som en ung mand, der går med en masse tanker og følelser og du er super god til at beskrive, hvordan du har det. Derfor tænker jeg, at en mulighed kunne være enten at skrive et brev til dem og forklare dem, hvad det gør ved dig. Du kan måske vise dem det brev du har skrevet til os samt vores svar. En anden mulighed kunne være at alliere dig med en fra din familie fx bror, søster, onkel, bedsteforældre, som du fortæller, hvordan du har det. Hvad det gør ved dig ikke at have lyst til at fortælle dine forældre om, hvad der sker i forhold til fx opgaver og karakterer. Den person du vælger, kan måske så støtte dig i snakken med dine forældre og hjælpe dig.

Jeg tænker, at du har været super modig en gang, derfor tænker jeg, at du nok skal få dine forældre til at forstå, hvordan du har det og hvad det gør ved dig. Pas rigtig godt på dig selv og har du brug for at øve snakken eller har du andet du vil dele, er du velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111.

Det bedste til dig fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.