Kaos

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare et ærligt brev, du har skrevet til os. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det… Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du slås med rigtig mange ting i din hverdag, og det lyspunkt der var (din storebror), er du nu kommet til at skræmme lidt væk… Der er ikke noget underligt i, at du har reageret overfor din bror. Du har det svært, og selv om du ikke har ønsket at såre ham og skabe en konflikt imellem jer, så er det måske sket ubevidst, fordi der er så mange andre ting, som tyngder dig, og inderst inde er du måske lidt oprevet og ked af, at du ikke ser ham så tit..?

Som jeg læser dit brev, så er det vigtigste for dig lige nu, at du får løst konflikten med din bror, så du trods alt det andet, har det lyspunkt i dit liv..? Det lyder som om, din bror betyder rigtig meget for dig, og derfor tænker jeg, at det måske kunne få de andre ting til at virke mindre voldsomme..?

Jeg ved ikke, om du har mulighed for at rejse hjem til din storebror for at snakke med ham, men ellers kunne du måske ringe til ham og undskyld de ting, du fik sagt..? Samtidig kunne du sige til ham, at du gerne vil have, at han kommer hjem, for du har brug for at snakke med ham…
Du kunne fortælle ham, hvor svært du har det, på den måde kan han måske også nemmere forstå, hvorfor du reagerede og kom til at sige nogle ting, som du ikke mente...

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får fortalt din storebror, hvor meget han betyder for dig… Måske er det også en mulighed for at få snakket om de andre ting du beskriver i dit brev…? Når du har det så svært, at du er begyndt at skære dig i armen, så tænker jeg, at du har brug for noget hjælp - nogen at snakke med, som vil lytte til dig og tro på dig.

Det kan også være, at du hellere vil drøfte det med en anonym voksen… Så er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.