Brev
Kan mine forældre tvinge mig til fester hvis jeg bor hjemme?
Hej BB
Jeg er 17 år gammel, og er en indadvendt person (Introvert på engelsk) så jeg er ikke til fester og slet ikke at være der for lang tid af gangen.
Mine forældre er desværre udadvendte (Extrovert) og de syntes at det er mærkeligt at jeg ikke har 20 venner men holder mine 5 venner.
De vil gerne have at jeg socialiserer mere, men jeg gider ikke at socialiserer mere da min dag på HTX der går fra 6 om morgenen til 5 om eftermiddagen er hård nok, mener de at jeg skal tage til fredagscafé og fester.
Min mor er nået til det punkt at hun siger at så længe jeg er under 18 skal jeg gøre som hun siger.
Hun nægter at høre på at jeg ike kan lide det.
Men mit spørgsmål er: Kan hun gøre det? Hvis jeg personligt ikke kan lide at tage til de sociale aktiviteter, kan hun stadig tvinge mig?
Hun nægter at høre på at jeg ike kan lide det
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17
Når jeg læser dit brev får jeg et indtryk af, at du er en dreng, der kender sig selv rigtigt godt. Det er en virkelig god egenskab at have – det kan du godt være stolt af! Ikke alle i din alder kan finde ud af at mærke sine grænser og lytte til sin krop, når den har fået nok.
Du spøger, om du skal gøre, som din mor siger, og om hun kan tvinge dig til at tage af sted til de sociale aktiviteter. I princippet skal man gøre, hvad ens forældre siger, men hun kan jo ikke tvinge dig ud af døren og hen til en fest.
Du skriver, at din mor nægter at høre, at du ikke kan lide det – og jeg kan forestille mig, at det må være rigtig frustrerende. Jeg synes, det er vigtigt, at du holder fast i, hvordan du har det. Derfor kommer du nok ikke udenom at forsøge at tale med din mor igen. Jeg tænker derfor på, om det måske kunne være en hjælpe, hvis du sammen med en, du er tryg ved, igen tager en snak med hende? Det kan være din far, en onkel, din lærer eller en god ven. En som kan hjælpe dig med at forklare din mor, at 5 venner, og det I laver sammen er nok for dig. Hvad tænker du mon om det?
Når jeg læser, at du har 5 venner, tænker jeg, at det er rigtigt fint at have få, men gode venner. Ikke alle har brug for en masse mennesker omkring sig. Derfor er jeg heller ikke bekymret for, om du nu har det godt - for det tænker jeg, at du har. Jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, hvorfor det mon er vigtigt for din mor, at du kommer af sted til fest mm. Måske er hun bekymret for, om du nu har det godt. Eller måske er hun bange for, at du ikke bliver en del af fællesskabet på gymnasiet?  Jeg tænker, du kunne spørge hende, hvad det handler om. Det kunne sikkert skabe noget forståelse, som måske kunne gøre det nemmere for jer at løse konflikten. Og måske har din mor endda nogle argumenter, du synes er gode. Hvis det er sådan, kunne du jo overveje, om det ville være fint for dig at deltage engang imellem i nogle arrangementer. I kunne fx aftale, at du en gang om måneden vælger et arrangement og deltager i det i mindst en time, men at hun så også skal lade dig være hjemme de andre gange.
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Hvis du synes, det vil være en hjælp, kan du overveje at vise mit svar til din mor.
Du er også altid velkommen til at ringe, sms eller chatte til børnetelefonen på 116111.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen