Brev
Kan min papmor godt bestemme over mig?
Hej.
Jeg er en dreng på 16 år. Jeg har problem, som måske Ikke er verdens største problem.
I weekenderne er jeg hjemme ved min far hvor min min pap mor, pap brødre og halv søster også bor.
Sidste uge fik jeg af vide af min far, at vi skulle have en hund hjemme hos ham. Jeg har hele tiden sagt jeg ikke vil have en hund. Men jeg ved jo godt at jeg ikke kan bestemme om vi skal have en hund eller aj. Så Jeg har hele tiden sagt at, hvis de fik den hund er den ikke mit ansvar og de selv må passe den. Nu har min papmor købt en og hun påstor at jeg har pligt til at passe den når jeg er hernede.
Alle i familien vil have den hund ud over mig og min far.
Jeg vil bare hører om det virkelig kan passe at, hun kan bestemme at jeg skal passe den?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år.
Jeg kan godt forstå at du synes det er uretfærdigt at du skal passe den hund, når du hele tiden har sagt at du ikke vil være med til 'projekt hund'. Selvom du skriver, at det måske ikke er verdens største problem, så tænker jeg faktisk at det er en stor forandring i dit liv og at det er klart, at det fylder meget.
Du spørger om din papmor kan bestemme over dig. Det er faktisk din far, der har det største ansvar for dig. Men jeg håber at din papmor og far er sammen om at bestemme, hvordan det skal være hos dem, når du er der i weekenden. Har du mon prøvet at snakke med din far om det? Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt, at du får hans hjælp og opbakning til, at du og dine meninger bliver hørt og taget alvorligt.
Derudover synes jeg det ville være en rigtig god idé at I sammen i familien, kunne finde en løsning der kunne passe jer alle sammen? Det kan være at I sammen kan finde en fælles løsning, som du også har lyst til at være med til? Det ville være en god ide, hvis du tænker på nogle forslag inden du taler med dem, så du er forberedt. For de vil sikkert gerne høre hvad du tænker og hvilke løsninger du synes om. Du bor der jo også og du har ret til at blive hørt! Måske kommer I frem til at du kan 'nøjes med' at tømme opvaskemaskinen eller andet, i stedet for at passe hunden?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det er så sejt at du har sagt fra over for 'projekt hund'. Derfor er det også smadder ærgerligt, at du ikke oplever, at dine behov bliver taget alvorligt. Og det tænker jeg, kan være rigtig godt at tale med din far om. Måske du kan vise ham dit fine brev og svaret her?
De bedste hilsner
BørneTelefonen