Brev
kan man nogensinde glemme noget der fylder meget i ens liv?
Jeg er en pige på 15 år og jeg går på efterskole. Hvilket jeg er meget glad for, men idag har bare været en af de dårlige dage:/ selvom jeg har fået det bedste ud af dagen, kan jeg bare ik stoppe med at tænke på én ting..
Kan man godt glemme ting som har fyldt rigtigt meget i mit liv og min families?
Altså min mor er gået igennem en meget grim skilsmisse, og det har så selvfølgelig også gået udover os børn.
Jeg har selv ik set min far i 3 år. Og har vært i retten selv 3 gange, første gang som en 11 årig. Og der har kørt minst 10 forsekllige retsager omkrig mig og eller med mig og mine søskende i retten i løbet de år mine forældre har været skilt.
Men jeg har glemt rigtigt meget igennem mit liv, nogen af de største oplevelser for blot 3-4 år siden. Og rigtigt meget dårligt med min far. Jeg kan knap nok huske ham..
jeg kan faktisk kun huske ham som en dårlig person. Men jeg kan faktisk næsten ikke engang genkende ham.
Der er så, så mange ting jeg slet ikke kan huske om ham eller ting jeg har været udsat for, med ham.
Men vil jeg så nogensinde kunne glemme alt om ham?
Når folk spørg ind til mit liv og familie osv. Er det svært ik at fortælle jeg faktisk ik har nogen far når hele min barndom er opbygget på min mor gerne ville skilles men var bange. Og så blev de skilt… og han gør ALT hvad han kan for at ødelægge min mors liv.. og ens mors svageste punkt må vil være sine børn.. så det meste er gået udover min støresøster og mig.
Men selvom jeg ingen kontakt har med ham, og faktisk vandt retsagen så han på ingen måde længere må tage kontakt eller opsøge mig. Så sker der hele tiden noget nye min søster eller lillebror bliver udsat for. Han fylder bare alt i min familie..
Det var også derfor jeg kom på efterskole.. fordi jeg altid har både haft det svært i skolen og socialt og for at komme så langt væk som overhovet muligt fra min far. Og for at tage en pause fra min familie.. fordi det er så hårdt og svært at være der når min far bare fylder alt.
Jeg har aldrig hadet noget eller nogen så meget som jeg gør med ham…
Men kan jeg så nogensinde bare glemme det hele lidt? Eller alt.
Ved ik rigtigt om nogen overhovedet kan svare på det men jeg har idag bare selt ik kunne tænke på andet end ham, og hvor meget han har gjort ved mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år
Tak for dit brev.
Det lyder som nogle rigtige svære år, du har med dig i rygsækken i forhold til dit familieliv! Du har oplevet ting, som er svære for andre at forstå. Ting som er svære at sætte sig ind i med, mindre man selv har har haft lignende oplevelser.
Jeg kan se på dit brev, at din fortid fylder og påvirker din dagligdag. Det er klart, at det kan give dig dårlige dage med en masse tanker, som du egentlig bare ønsker at glemme og lægge bag dig.
Selvom sagen nu er afsluttet, og du ikke har kontakt med din far længere, så tænker jeg, at det altid vil være en del af dig. Selvom du hader ham, og ikke ønsker ham fysisk i dit liv, så vil han måske alligevel altid spøge lidt… Du har også søskende som du føler ansvar overfor, og bekymrer dig om. Så det er nok ikke helt så enkelt at lægge fuldstændig afstand til fortiden og din far.
Men i takt med at du får nye og positive oplevelser, er det sandsynligt, at du får færre af de dårlige dage.  ” Fortiden” får mindre og mindre plads i dit liv.
Jeg tænker på om du mon har fået mulighed for at tale med nogle voksne om alt det her? Både under retssagen men også efterfølgende?
Når du taler med nogen, vil smerten forbundet med episoderne dengang, hurtigere blive mindre. Lidt som et åbent sår der heler, får skorpe på og til sidst er et ar, som man har med sig altid. Kan du mon følge mig?
Men det er svært at sætte tid på, hvornår der kun er et ar tilbage.
Er der mon nogle på efterskolen der kender til din fortid? Måske du har en kontaktlærer, du kan tale med? Måske kan du tage fat i vedkommende en af de gode dage. For nogle kan det være lettere at fortælle om svære ting, når man har det godt.
Jeg ved ikke, om du kan glemme det hele. Men jeg tænker,  at alting vil blive meget, meget lettere for dig med tiden. For du er så bevidst om, hvordan du har det. Du er god til at sætte ord på dine tanker (også i dette brev). Du beder om hjælp. Og du har et stort ønske om at have det godt.
Har du mon erfaring med at skrive dagbog? Ellers synes jeg at du kan prøve det. Det behøver ikke være en hel roman. Men prøv at skrive 3 gode ting ned fra dagen som er gået. Situationer hvor du var glad, grinede, hyggede dig – eller noget andet, som føltes rart.
På den måde hjælper du tankerne med at holde fokus på det positive i dit liv.
Hvor lyder det dejligt for dig, at du nyder at være på efterskole. Jeg ønsker for dig at du får et fantastisk år på skolen. Et år som kan være med til, at du bliver i stand til at lægge endnu større afstand til din far og det svære i dit liv.
Kender du http://Headspace Mange unge fortæller mig, at de kan være rigtigt gode at tale med om svære ting.
Men du er også velkommen til at ringe eller skrive på 116111 – Børnetelefonen- hvis du har brug for at tale om det. Få flere råd til hvad du skal gøre for at glemme.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen