kan man nogensinde glemme noget der fylder meget i ens liv?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Tak for dit brev.

Det lyder som nogle rigtige svære år, du har med dig i rygsækken i forhold til dit familieliv! Du har oplevet ting, som er svære for andre at forstå. Ting som er svære at sætte sig ind i med, mindre man selv har har haft lignende oplevelser.

Jeg kan se på dit brev, at din fortid fylder og påvirker din dagligdag. Det er klart, at det kan give dig dårlige dage med en masse tanker, som du egentlig bare ønsker at glemme og lægge bag dig.

Selvom sagen nu er afsluttet, og du ikke har kontakt med din far længere, så tænker jeg, at det altid vil være en del af dig. Selvom du hader ham, og ikke ønsker ham fysisk i dit liv, så vil han måske alligevel altid spøge lidt… Du har også søskende som du føler ansvar overfor, og bekymrer dig om. Så det er nok ikke helt så enkelt at lægge fuldstændig afstand til fortiden og din far.

Men i takt med at du får nye og positive oplevelser, er det sandsynligt, at du får færre af de dårlige dage.  ” Fortiden” får mindre og mindre plads i dit liv.

Jeg tænker på om du mon har fået mulighed for at tale med nogle voksne om alt det her? Både under retssagen men også efterfølgende?

Når du taler med nogen, vil smerten forbundet med episoderne dengang, hurtigere blive mindre. Lidt som et åbent sår der heler, får skorpe på og til sidst er et ar, som man har med sig altid. Kan du mon følge mig?

Men det er svært at sætte tid på, hvornår der kun er et ar tilbage.

Er der mon nogle på efterskolen der kender til din fortid? Måske du har en kontaktlærer, du kan tale med? Måske kan du tage fat i vedkommende en af de gode dage. For nogle kan det være lettere at fortælle om svære ting, når man har det godt.

Jeg ved ikke, om du kan glemme det hele. Men jeg tænker,  at alting vil blive meget, meget lettere for dig med tiden. For du er så bevidst om, hvordan du har det. Du er god til at sætte ord på dine tanker (også i dette brev). Du beder om hjælp. Og du har et stort ønske om at have det godt.

Har du mon erfaring med at skrive dagbog? Ellers synes jeg at du kan prøve det. Det behøver ikke være en hel roman. Men prøv at skrive 3 gode ting ned fra dagen som er gået. Situationer hvor du var glad, grinede, hyggede dig – eller noget andet, som føltes rart.

På den måde hjælper du tankerne med at holde fokus på det positive i dit liv.

Hvor lyder det dejligt for dig, at du nyder at være på efterskole. Jeg ønsker for dig at du får et fantastisk år på skolen. Et år som kan være med til, at du bliver i stand til at lægge endnu større afstand til din far og det svære i dit liv.

Kender du http://Headspace Mange unge fortæller mig, at de kan være rigtigt gode at tale med om svære ting.

Men du er også velkommen til at ringe eller skrive på 116111 – Børnetelefonen- hvis du har brug for at tale om det. Få flere råd til hvad du skal gøre for at glemme.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.