Brev
kan man flytte hjemmefra som 13 årig
Jeg har nogle problemer med min far
uanset vad jeg gør er det bare ikke godt nok
og alting hænger ikke sammen der hjemme og jeg vil så gerne flytte hjemmefra
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Du spørger meget direkte, om man kan flytte hjemmefra som 13-årig, og jeg ville ønske, jeg kunne give dig et lige så direkte svar. Men jeg vil gerne forklare det lidt for dig - så håber jeg, det er ok, at svaret bliver lidt længere.
Det er en mulighed at flytte væk fra sin familie, hvis man ikke trives. Det er kommunen, der skal beslutte, om det bedste vil være, at man flytter til f.eks. en plejefamilie eller på et opholdssted. Kommunen vil altid starte med at undersøge, hvordan man har det derhjemme, og om der sker ting, som gør at man ikke har det trygt og godt, eller ting der går ud over ens udvikling.
For det meste vil man fra kommunen starte med at tilbyde hjælp til familien, så forældrene kan ændre på nogle ting, så livet bliver bedre for barnet derhjemme. Inde på kommunen er der dygtige familiebehandlere, der er vant til at hjælpe familier, hvor børnene har det svært. Så det første man prøver, er altså at sørge for, at du kan blive boende hjemme, men på en måde så du har det bedre.
Hvis tingene er så truende for dig, at de fra kommunen er bekymrede for, at det ikke er sundt for dig at blive boende hjemme, kan de vælge at finde et andet sted til dig at bo. Nogle børn flytter til en plejefamilie eller et opholdssted i en periode - andre bliver boende der resten af deres barndom.
For at få hjælp fra kommunen kan du selv ringe til dem, eller du kan få en voksen til at hjælpe dig med at ringe til kommunen og forklare, hvad der foregår hjemme hos dig. Det kan f.eks. være en sød lærer, du fortæller det til, eller en anden voksen, du kender. Måske en af dine venners forældre eller en træner, en klubmedarbejder eller en nabo... Jeg foreslår lidt forskellige, da jeg ikke kender dig og derfor ikke ved, hvem du har af voksne omkring dig.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om de ting, der foregår hjemme hos dig. Så kan I måske sammen finde frem til, hvad der vil være den bedste hjælp for dig. Rådgiveren kan spørge ind til flere ting, end jeg kan her i Brevkassen, så hvis du har mod på det, tror jeg, det vil være en rigtig god ide. Hvis det føles lettere at skrive, kan du logge på chatten eller sende en SMS til 116 111 og snakke med en rådgiver på den måde.
Her på BørneTelefonen kan vi også give dig en bisidder, som er en voksen, der hjælper dig med at kontakte kommunen, og som er din støtte, hvis I skal til møde med kommunen og fortælle om de ting, du oplever derhjemme. Bisidderen kender en masse til børns rettigheder, og de børn, vi har hjulpet, fortæller, at de har været glade for at have bisidderen med, fordi de så følte, at de voksne tog dem alvorligt og lyttede til det, de fortalte.
Nå, det blev et ret langt svar på et kort spørgsmål, men jeg håber, det kan hjælpe dig videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen