Brev
Kan jeg komme i plejefamilie?
Hej.
Jeg er en ‘pige’ på 13 år, og jeg har gået og tænkt over muligheden at komme i plejefamilie.
Jeg har haft det rigtig skidt de sidste par år, og sidste år blev jeg indlagt på Børne- og Ungdomspsykiatrisk afdeling, til en udredning.
I den periode begyndte jeg på dumme ting, som at cutte, hvilket jeg dog stoppede med et halvt år efter, og en enkelt gang tog jeg hovedpinepiller uden min mor vidste det, hvilket har gjort forholdet mellem os anstrengt, så hun ikke stoler på mig, og nærmest hader mig.
Derefter kom jeg ud til hende som både transseksuel(jeg er født hunkøn) og biseksuel, og da hun er mild homo- og transphob har hun været rimelig meget efter mig, og sagt rigtig mange kønsrelaterede ting der har været rigtig ubehageligt for mig, og min far og hans kæreste har også været rimelig uforstående og nogle gange ligefrem frastødte, når jeg har hintet at jeg er trans/bi, og det er virkelig frygteligt ikke at blive støttet i sin identitet.
Mine forældre er skilt, så jeg er to weekender om måneden hos min far. Han er rarere at være sammen med end min mor, men han får mig til at føle mig dum og ubrugelig, og hjælper mig ikke på nogen måder, så at bo ville ham ville være det rene selvmord.
Jeg er så træt af ikke at blive stolet på, at folk ikke kan lide mig og nedgør mig, og jeg er træt af at være så ked af det hele tiden, og jeg har fundet ud af, at det er på grund af min familie.
Den eneste løsning jeg kan se er, at komme i plejefamilie eller bo hos mine morforældre, men da jeg kun er 13 år kan jeg så overhovedet gøre noget uden mine forældres indblanding?
Jeg kan bare ikke mere.
Hilsen L.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L.
Tak for dit brev. Det lyder på din beskrivelse som om, du har været igennem rigtig mange svære oplevelser, og jeg kan godt forstå, hvis det fylder rigtig meget for dig. Du nævner, at du i en periode begyndte at cutte, men at du også stoppede igen. At du kom ud af det igen, fortæller mig, at du må være en stærk person. Det synes jeg er rigtig sejt. Du spørger ind til muligheden for at blive anbragt i en plejefamilie, og jeg vil prøve at forklare, hvordan sådan en proces hænger sammen.
Det er kommunen, der afgør om børn kommer i plejefamilier. Det første skridt er, at der skal oprettes en sag omkring dig i kommunen. Dette kaldes en underretning, og det er en beskrivelse af en bekymring om din udvikling og trivsel. Når kommunen modtager denne underretning, vurderer de så, hvad der videre skal ske med dig. Hvis de beslutter, at dine forældre ikke kan tage vare på dig kan det ende ud i, at du bliver fjernet fra hjemmet og at du så enten kommer i en plejefamilie eller et andet botilbud. Det kan også ende ud i ingen eller andre løsninger, eksempelvis aflastning, hvor man så stadig bor hos sine forældre, men en gang imellem bliver passet af en anden familie.
Hvis det er noget, du beslutter, at du gerne vil og altså kontakter kommunen, så tænker jeg, at en bisidder kunne være en rigtig god hjælp for dig. En bisidder fra Børns Vilkår er en voksen person, der kan støtte og hjælpe dig, når du tager kontakt til kommunen. Hvis du har lyst til at få en bisidder eller bare gerne vil høre noget mere om, hvad det er, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder en dygtig rådgiver klar til at lytte. Du kan også læse mere om bisidderordningen her.
Du nævner, at din mor ikke støtter op om din seksuelle identitet. Denne frustration over din mors manglende accept af din sexualitet er noget, jeg tænker, mange unge kan genkende. Jeg vil her sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du tør vise, hvem du er. Det kræver rigtig meget mod, og det har du. Hold endelig fast i det!
Du nævner, at du måske kunne bo hos dine morforældre. Jeg tænker, om en løsning for dig kunne være at snakke med dine bedsteforældre omkring det, at du har skrevet herind og så fortælle dem, at du godt kunne tænke dig at flytte hjem til dem. Måske de kunne hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det? Jeg tænker, at det i hvert fald er vigtigt, at du får snakket med en voksen omkring dine tanker og ønsker. Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis, og du kan være helt anonym.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsen BørneTelefonen