Kan jeg komme i plejefamilie?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L.

Tak for dit brev. Det lyder på din beskrivelse som om, du har været igennem rigtig mange svære oplevelser, og jeg kan godt forstå, hvis det fylder rigtig meget for dig. Du nævner, at du i en periode begyndte at cutte, men at du også stoppede igen. At du kom ud af det igen, fortæller mig, at du må være en stærk person. Det synes jeg er rigtig sejt. Du spørger ind til muligheden for at blive anbragt i en plejefamilie, og jeg vil prøve at forklare, hvordan sådan en proces hænger sammen.

Det er kommunen, der afgør om børn kommer i plejefamilier. Det første skridt er, at der skal oprettes en sag omkring dig i kommunen. Dette kaldes en underretning, og det er en beskrivelse af en bekymring om din udvikling og trivsel. Når kommunen modtager denne underretning, vurderer de så, hvad der videre skal ske med dig. Hvis de beslutter, at dine forældre ikke kan tage vare på dig kan det ende ud i, at du bliver fjernet fra hjemmet og at du så enten kommer i en plejefamilie eller et andet botilbud. Det kan også ende ud i ingen eller andre løsninger, eksempelvis aflastning, hvor man så stadig bor hos sine forældre, men en gang imellem bliver passet af en anden familie.

Hvis det er noget, du beslutter, at du gerne vil og altså kontakter kommunen, så tænker jeg, at en bisidder kunne være en rigtig god hjælp for dig. En bisidder fra Børns Vilkår er en voksen person, der kan støtte og hjælpe dig, når du tager kontakt til kommunen. Hvis du har lyst til at få en bisidder eller bare gerne vil høre noget mere om, hvad det er, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder en dygtig rådgiver klar til at lytte. Du kan også læse mere om bisidderordningen her.

Du nævner, at din mor ikke støtter op om din seksuelle identitet. Denne frustration over din mors manglende accept af din sexualitet er noget, jeg tænker, mange unge kan genkende. Jeg vil her sige, at jeg synes det er rigtig sejt, at du tør vise, hvem du er. Det kræver rigtig meget mod, og det har du. Hold endelig fast i det!

Du nævner, at du måske kunne bo hos dine morforældre. Jeg tænker, om en løsning for dig kunne være at snakke med dine bedsteforældre omkring det, at du har skrevet herind og så fortælle dem, at du godt kunne tænke dig at flytte hjem til dem. Måske de kunne hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det? Jeg tænker, at det i hvert fald er vigtigt, at du får snakket med en voksen omkring dine tanker og ønsker. Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis, og du kan være helt anonym.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste.

Hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.