Brev
Kan ikke tale med mine forældre omsex
Hej børnetelefonen
Jeg har nu i lang tid onaneret til porno og det har ikke rigtigt været et problem.
Indtil en dag hvor min far var lige var ved at opdage det og efter det har jeg været rigtig bange for hvad der ville ske hvis han opdagede det.
Så efter det har jeg sagt til mig selv at jeg ville stoppe med det men hver gang jeg ser noget frækt på nettet eller de sociale medier for jeg bare lyst til at gøre det og det ender altid at jeg gør det.
Men efter det med min far har jeg været så bange for at mine forældre ville opdage det.
Og jeg ville bare ønske jeg kunne fortælle det til mine forældre men det kan jeg bare ikke fordi mine forældre ser mig jo som deres lille søn og jeg tror det ville ødelægge vores forhold hvis de vidste det.
Men jeg tror faktisk at min far opdagede det eller i hvert fald i starten men han har bare opført sig normalt men hver gang jeg ser på ham tænker jeg bare på at han ved det.
Nogen gange synes jeg også han opfører sig lidt underlidt som om han ved det men det kan godt være at han altid har gjort det men jeg ved det ikke fordi det er lang tid siden at det skete.
Jeg har altid snakker med min mor om mine problemer men lige med det her føler jeg mig virkelig ensom og alene.
Men jeg ville også gerne vide hvordan min Far eller hvordan man var dengang som barn på min alder med hensyn til Onani og sådan noget.
Hilsen dreng 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Hvor er det sejt, at du skriver herind og at du har lyst til at tale med din far.
Jeg kan godt følge dig i, at det kan være svært at snakke med sine forældre om onani. Onani er noget næsten alle mennesker gør, så det er altså helt almindeligt. Langt de fleste starter i din alder: nogen før og nogen senere. Onani er en fin måde at lære om sin egen seksualitet på. Man bliver klogere på, hvad man kan lide og hvad man ikke kan lide. Det betyder også, at man har nemmere ved at passe på sig selv i et kæreste forhold.
Sandsynligvis er din far også startet i samme alder, som du har nu. Mange voksne onanerer stadig, også selvom de er lykkelig gift. Både piger og drenge onanerer, og mænd og damer.
Der er også rigtig mange, der ser porno. Når man først har prøvet det nogle gange, så kan det godt være svært at lade være. Det er ikke forkert at se porno. Men det kan være godt at være opmærksom på, at porno er noget andet end sex i virkeligheden. Og at holde øje med at porno ikke begynder at fylde for meget i ens hverdag. Nogle gange, kan du måske prøve at forestille dig nogle ting, som du gør med en anden, når du onanerer? Måske er det inspireret af porno, men er alligevel lidt anderledes, fordi det er dine egne tanker, der styrer.
Hvis du har lyst, kan du læse lidt mere om porno på Sexliniens hjemmeside, hvor du også kan finde en side om onani: http://www.sexlinien.dk/emneside-porno/porno.aspx
Du kan også læse lidt på BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet
Hvis du synes, at det er underligt at snakke med din far om onani, kan du måske stille ham nogle spørgsmål. Det kan være, hvordan han havde det i puberteten? Hvor gammel han var, da han begyndte at onanere? Så kan det være, at han begynder at fortælle lidt. På den måde, begynder I at snakke sammen om emnet, uden at det er så farligt.
At snakke om onani og porno, kan godt være lidt svært og mange bliver generte. Måske bliver din far også lidt genert, men det går nok over, når I snakker; bare stil ham nogle spørgsmål.
De fleste forældre kan godt lide at fortælle fra dengang, de selv var unge, så det kan være at I begge synes, at det faktisk bliver en rigtig god snak.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen