Brev
Kan ikke styrer mig!
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 12 år, som har virkelig svært ved at styrer min vrede når der opstår familieproblemer..
Jeg kaster med tingene, smider ting ud, som jeg ellers holder virkelig højt af.
Det er et meget stort problem for mig.
I går fik mig og min lillesøster vores chokolade-kalender, men de var ikke ens. Min var med chokolade og hendes var med lakridspiber.
Det kan måske godt lyde lidt barnligt, men jeg blev mega jaloux, også selvom jeg godt vidste at hun kun havde gjordt det i god mening.
Vi kom op og skændes, og jeg blev sendt ind på mit værelse. Men jeg var ikke ked af det, (eller det var jeg inderst inde) men jeg prøvede at bilde mig selv ind at jeg ikke var det, og planlagte at være mega provokerende over for hende.
Da jeg måtte komme ud igen, gjorde jeg hende så sur og nok også ked af det ( da jeg var provokerende )at hun græd.
Jeg kunne godt fornemme at hendes stemme rystede lidt da vi skændes men jeg kunne slet ikke styrte mig!
Jeg blev sendt ind på værelset igen, og jeg pakkede så al julepynten ned og smed den gave jeg havde lavet til min lillesøster ud.
Al det gjorde jeg i bar vrede.
Jeg græd og var mega ked af det, men jeg kunne slet ikke styrte mig!
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Hilsen pigen der ikke kan styrre sig…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det kan være en god ting at have temperament. Det betyder, at du er god til at mærke efter, hvordan du har det. Og det betyder, at du viser, hvis der sker noget, du synes er uretfærdigt. Men temperament kan også blive så stort, og vreden kan blive så voldsom, at det kan være svært at styre selv. Man kan komme til at sige eller gøre nogle ting, man bagefter fortryder. Og så kan man blive ked af det. Nogle af de ting har andre børn, der også har et stort temperament, fortalt mig. Er det noget, du kan genkende hos dig selv? Jeg har sammen med de andre med stort temperament, fundet nogle idéer som har hjulpet dem. Og jeg vil meget gerne give idéerne videre til dig.
Nogle gange kan det være en god idé at give sig selv en pause. Måske er der et sted, hvor du kan gå hen og være alene? Hvis man pludselig bliver meget vred, kan det hurtigt gå over igen. Og samtidig får du tid til at tænke over, hvad du vil gøre for at komme i bedre humør. Måske vil du snakke med dine forældre om det, der skete? Eller måske vil du høre lidt musik, som du godt kan lide? Læse i en bog? Eller noget helt andet? Vi har alle sammen et eller andet, vi godt kan lide at lave, når vi er alene. Jeg vil foreslå, at du prøver at mærke efter, hvad der kan gøre dig rolig.
Det kan også være, at man pludselig bliver rigtig sur og måske hidsig. Og så får man lyst til med det samme at gøre noget eller sige noget til andre. Desværre er det ofte her, man kommer til at gøre eller sige noget, man bagefter fortryder. Her kan det være en god idé at prøve at tælle stille og roligt til 10 inden i sig selv. Så får man lige et øjeblik, hvor man tænker på noget andet. Hjernen får ilt, og får lov til lige at slappe af. Bagefter kan det være nemmere at finde en god måde, som man kan reagere på. Måske kunne du prøve, om det også nogle gange kan hjælpe på dig, hvis du tæller til 10?
Du vil opleve, at det virker nogle gange, og andre gange virker det måske ikke lige med det samme. Nogle gange er det nemmere lige at gå væk eller tælle til 10. Og det er helt okay, at det ikke altid lykkes. Måske er der nogle omkring dig, der kan støtte dig, så det bliver lidt nemmere? Måske kunne dine forældre hjælpe dig? I kan måske aftale, at det er okay, hvis du lige går ind på værelset alene et øjeblik? Og måske kunne dine forældre sige til dig, at det er rigtig godt, når de kan se, at du prøver?
Jeg håber, du har fået lyst til at prøve nogle af mine idéer. Jeg er sikker på, at det vil lykkes for dig at blive bedre til at styre dit temperament. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen