Brev
Kan ikke lige min papfar
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg kan IKKE lige min papfar
hvad skal jeg gøre?
Græder nogle gange over det fordi nogle gange kysser han min mor ( han ved godt jeg hader det) og bagefter smiler han bare til mig.
Har prøvet at snakke med min mor om det men hun siger jeg er ond mod ham og det er min ejen skyld
hvad skal jeg gøre??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Det lyder svært for dig, og jeg kan godt forstå det. Når man har boet alene med sin mor, kan det være rigtig svært, når der pludselig kommer en anden person og ’forstyrre’ det hele. Der er mange, der har det som dig, når deres mor eller far får en ny kæreste.
Super flot og stærkt af dig, at du har talt med din mor. Øv at din mor måske ikke helt forstår, hvordan det er at være dig. En ting er sikkert, det kan aldrig blive din skyld, at de voksne er blevet skilt og har fundet en nye kæreste. Det er din mors pligt at passe på dig og sørge for, at det er rart for dig at være hjemme. Jeg tænker, at din mor ikke ved, hvad hun skal stille op med det problem, I har jeres familie, og det skal hun have lidt hjælp til at forstå og håndtere.
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp, selvom det ikke gik godt, sidst du talte med din mor. Nogle gange skal der flere snakke til, før ens forældre helt forstår problemet. Måske kunne du prøve at skrive et brev, hvor du fortæller hende, hvordan du har det. Med det brev står det hele sort på hvidt, og så er det altså svært at tale udenom.
Du kunne give din mor nogle eksempler på, hvornår det ikke er rart for dig, når hendes kæreste er der. Prøve at beskrive hvad der sker, og hvordan du har det. Selvom din mor mener, du selv er skyld i det, så er hun nødt til at sætte sig ind i, hvordan du får det følelsesmæssigt, når hun og hendes kæreste f.eks. kysser hinanden. Det kan være, at du synes, at det går over dine grænser?  Jeg tænker, at det er vigtigt, at du giver din mor nogle helt konkrete eksempler, hun kan forholde sig til. Hvis det er svært at skrive, så kunne du måske lave en video til hende, hvor du fortæller, hvordan det er at være dig?
Jeg ved godt, at det kan være svært at sætte ord på noget konkret, fordi der sikkert også er mange følelser i, at han bare er hjemme hos jer, og det kan være svært at sætte ord på. Man kan sige, at det er noget i luften, der er svært at beskrive, men det giver en dårlig stemning inde i dig. Og det er vigtigt at din mor ved det for at kunne handle på det.
Måske kunne det være en hjælp til din mor at ringe til vores ForældreTelefonen 35 55 55 57 og få rådgivning om, hvordan hun bedst støtter dig, mens hun har en kæreste, som du ikke er så glad for. Jeg ved at mange forældre tit har brug for gode råd, fordi de ikke helt ved, hvad de skal gøre, og så ender det som hjemme hos dig med, at de ikke lytter til barnet.
Måske savner du, at du og din mor har tid sammen, hvor det kun er jer to som laver noget sammen. En mor og datter dag i ugen, hvor I kan snakke og hygge og måske lave ting sammen. Det kunne være den samme ugedag hver uge. Så du ved, at f.eks. hver tirsdag skal du være sammen med din mor alene.
Til sidst vil jeg give dig det råd, at du også kan ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder søde voksne klar til at snakke med dig, og de kan hjælpe dig med at komme videre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen