Brev
Kan ikke lide min fars kæreste
Hej børne telefonen.
Min far har været kæreste med hans kæreste i cirka 1 år og jeg gar aldrig brudt mig om hende.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til ham.
Hilsen 14 årig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige
Tusind tak for dit brev. Du er bestemt ikke den eneste, der har det svært med fars eller mors nye kæreste. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at sige til din far, at du ikke kan lide hans kæreste. Sådan er der mange børn, der har det, og så går de måske og lader som ingenting i lidt for lang tid. Men det er ikke rimeligt, at du skal lade som ingenting, for du har jo ikke valgt din fars kæreste. Så det er rigtig godt, at du gerne vil tale med ham om det.
Jeg tænker, at du evt. kunne bede din far om en snak, bare jer to, og så kan du starte med at fortælle ham, at du har noget, som du rigtig gerne vil fortælle ham, men at det er rigtig svært for dig at få det sagt. Jeg kan forestille mig, at din far vil lytte ud fra det du siger, og så tænker jeg, at det er vigtigt, at du får fortalt, hvad det er, som gør at du ikke bryder dig om din fars kæreste. Så vil det nok være lettere for ham at forstå det og se det fra din side.
Du kan måske også tale med din mor eller en anden voksen og måske nemmere få uddybet, hvad problemet er med din fars kæreste, og så kan den voksne måske få en snak med din far.
Jeg håber, du kan bruge noget af det, som jeg har skrevet, og du er meget velkommen til at vende tilbage. Har du mod på det, kunne en chat eller et opkald til os på 116111 være rigtig godt , så vi kunne komme lidt mere ind på, hvorfor du ikke bryder dig om din fars kæreste. Det kan nemlig hjælpe rigtig meget at få sat ord på sine tanker, for så er det også lettere at forklare dem.
Jeg tænker, at det måske også kan være svært for dig at gå med disse tanker og følelser alene. Vi sidder klar til at lytte, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at finde en løsning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen