Brev
Kan ikke lide min familie
Kære børnetelefonen.
Jeg har et stort problem, jeg kan ikke lide min familie.
Jeg har ikke noget i mod min mor og far, det er mere min onkel, moster, fætre, bedsteforældre.. OSV
Jeg hader altid når jeg skal være sammen med dem og føler mig altid udenfor.
Min fætre og kusiner er alle gode venner, bortset fra mig. Jeg ved ikke om det er fordi jeg er den yngste, men det er rigtig irriterende. Når jeg er sammen med min familie, går jeg altid alene. Jeg føler at jeg ikke passer ind og at de glemmer at jeg er der.
Jeg har intet tilfældes med nogle af dem, det er kun de voksne jeg sådan lidt kan snakke med og de gør det kun fordi de har ondt af mig.
Jeg har lidt den opfattelse af at den eneste grund til at jeg elsker dem er fordi vi er i samme familie, men hvis vi ikke var i familie ville jeg nok hade dem.
Please hjælp mig, fordi det er et stort problem, og jeg skal leve med min familie resten af livet, så det villle være irriterende at gå rundt og have det sådan hver gang jeg er sammen med dem!?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev herind til brevkassen, hvor du meget ærligt beskriver, hvordan du oplever jeres familiesammenkomster er vanskelige. Du skriver, at du elsker du din familie, også selv om du kan have følelsen af, at hade at være sammen med dem. Så jeg kan godt forstå, det må føles rigtigt frustrerende for dig.
Sådan noget med familier kan nogle gange være rigtigt svært, ikke bare for børn men også for voksne. Både voksne og børn kan opleve store udfordringer i forhold til familie og familiesammenkomster.
Medlemmerne af en familie kan være vidt forskellige, have forskellige interesser, holdninger og meninger og mange forskellige opfattelser af, hvordan man skal være overfor hinanden. Oveni det er det også meget forskelligt, hvor ofte man i ens familie mødes, er det ikke så tit, kan det opleves endnu sværere. Man skal på en måde lige skal 'lære hinanden at kende' igen, tale sig ind på hinanden. Mødes man ofte med familien og ikke rigtig har en god oplevelse, eller føler noget fælleskab eller gensidigt interesse, kan det også opleves som en pine at være til familiesammenkomster. Hvor tankerne svirrer om, hvornår man kan komme hjem. Jeg ved der er rigtig mange, der har det på samme måde, som du skriver. At man måske mere møder op af pligt end af lyst til at være sammen med familien.
Jeg tænker dit eget brev er en rigtigt god beskrivelse af de følelser, der kan opleves i forhold til at elske og samtidig føle at hade ens familie. Det er to forskellige følelser, der nogle gange kan de opleves som svære at rumme, ligesom ens familie kan opleves som vanskelig at håndtere og rumme.
Mon det har været samme følelser, der dukker op for dig, hver gang I mødes. Jeg tænker også på, tilbage i tiden, da I var yngre? Sommetider kan det være nemmmere at være sammen, når man er yngre barn, fordi man ofte finder på noget, man kan lege sammen. Det er meget tit sådan, når man er omkring 12-13 år, så er det, at venner og veninder bliver endnu mere vigtige at være sammen med, og samtidig får man også flere tydelige holdninger, selvstændighed og mulighed for at blive hjemme eller tage til en veninde, når forældrene skal til arrangementer eller andet. Eller man tager med og er der i et par timer, og tager så selv hjem eller over til en veninde. Det er i hvert fald meget almindeligt i mange familier...mon du har overvejet lidt det samme?
Jeg spekulerer på, om du har talt med dine forældre om, hvordan du oplever jeres familiesammenkomster?  Kan det være en idé for dig, at tale med dem om det? Så de får mulighed for at forstå, hvad du tænker og føler, når I er samlet i familien.
Når du beskriver, hvordan alle dine fætre og kusiner kan tale sammen, er det så en idé for dig, at I mødes med kun en af familierne?
Hvem mon du bedst kan tale med af dine kusiner og fætre? Kan du måske få dine forældre til at invitere kun den familie, sådan at I kan lære hinanden bedre at kende?
Jeg ved ikke hvordan dine bedsteforældre har det, men jeg tænker mig, de er oppe i årene. Hvis de er friske til det, mon de så kan invitere nogle af jer børnebørn uden jeres forældre? Det kan måske give jer unge i familien en anden måde at være sammen på, er det en ide..? Det kan være en fætter - kusine fest, eller andet I mødes om. Hvis dine bedsteforældre ikke kan arrangere det, så er det måske muligt for dine forældre?
Har du tænkt på, hvordan dine venner har det med deres familier? Kan det være en idé for dig, at spørge dem om, hvad de laver med deres fætre og kusiner?
Det kan måske være, du kan få en god ide til noget I kan lave i din familie. Hvad tænker du om sådan en mulighed?
Du beskriver til sidst i dit brev, hvordan du gerne i fremtiden vil mødes med dem. Det tænker jeg er rigtigt godt som udgangspunkt, men måske har du alligevel brug for at tale om hvordan du har det?
Du er velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver om din familie og de udfordringer den giver dig, er det en ide tænker du?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen