Kan ikke lide at være derhjemme

Kære BørneTelefon…
Jeg kan ikke særlig godt lide at være derhjemme, min papfar er altid sur på mig og føler ikke at jeg kan være derhjemme uden at få skæld ud. Han kan blive sur over den mindste ting, men min mor gør ikke rigtigt noget ved det

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år,

Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, for det lyder da ikke rart at være dig derhjemme. Det er aldrig sjovt, når man føler, at andre er sure på en hele tiden.

Når man er hjemme, er det meningen, at man skal føle sig godt tilpas. Og man kan altså kun slappe af, hvis der er roligt og trygt, hvor man er.

Ens hjem, skal helst være en tryg hule, som man kommer hjem til efter en lang dag, hvor man har været ude og udforske verden. Så kommer man hjem og skal have mad, slappe af og et godt sted at sove, så man igen er superfrisk, til en ny og sjov dag. Sådan lyder det ikke helt som om, at det er hjemme hos dig.

Nu kender jeg ikke din mor eller din papfar. Men jeg ved, at man nogle gange kan komme til at skælde ud, også selvom den, der får skæld ud ikke har gjort noget.

Uanset hvad, er det ikke okay, at din papfar altid er sur på dig og skælder dig ud. Det er heller ikke okay, at din mor ikke rigtig gør noget ved det.

Det er de voksne, som skal sørge for, at børnene har det godt og er trygge hvor de er. Det vil altså sige, at det er din mor og din papfar, som skal sørge for at du har det godt og er tryg, hvor du er.

Men også, at I som en familie har det godt sammen og alle søde ved hinanden.

Hvis du ønsker et råd, kunne det være at tale med din mor om det. Måske har du allerede forsøgt. Men hvis du føler, at det er lidt svært at tale med din mor, kan du forsøge at skrive et brev til hende eller måske bare vise hende dit brev og mit brev.

Vi har også lavet en guide, som måske kan hjælpe dig. Den finder du her.

Et andet råd, kunne også være at tale med din klasselærer om det, eller måske med en i din familie, som du føler dig tryg ved og som har mulighed for at tale med din mor om det.

Det er vigtigt, at du får hjælp så du føler du kan være derhjemme!

Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på tlf.: 116111, hvis det er svært at sige det højt til nogen du kender. Vi kan fortælle dig mere om, hvordan du ellers kan få hjælp til at få det bedre derhjemme. Vi har åbent døgnet rundt, så du kan ringe når som helst.

Jeg håber, du kan bruge mine råd, så du igen kommer til at føle dig godt tilpas derhjemme.

Et kæmpe knus og kærlige hilsner,
fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.