Kan ikke klare det mere..:(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 11 år Tusind tak for dit brev. Det lyder som om, at der er rigtig mange svære tanker, og at du måske føler at dit liv er lidt kaotisk lige nu, og det gør det svært for dig at være i. Men jeg er glad for at høre, at du har skrevet med BørneTelefonen før, og at du oplever, at det hjælper dig. Så hvor er det godt, at du har kunnet skrive til os igen. Det fortæller mig, at du er stærk, og at du har et stort ønske om, at det skal blive bedre.  Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan med at få lidt mere ro på dine tanker og måske skabe et overblik for dig, som kan hjælpe dig hen mod den hjælp, som du ønsker. Nogle gange, når der er flere ting i livet, som man er utilfredse med, så kan det godt virke uoverskueligt at gøre noget ved det hele på én gang - og så må man tage lidt af gangen. Derfor har jeg opdelt mit svar i nogle temaer. Måske kan du vælge at give dem nogle tal, så 1.er den ting, som du vil gøre noget ved først. 2. er den næste ting og så videre.  Om det med skolen og veninderne. Du skriver om, at det er svært at være i skolen og at du ikke har lyst til at være der. Jeg kan godt forstå, at det kan føles svært for dig, når tankerne fylder meget.  Jeg tænker på, at det kunne være en idé for dig at tale med en lærer, som du føler dig tryg ved. Det er rigtig vigtigt at tale om de tanker, som fylder meget hos dig, ellers har de det med at hobe sig op og fylde endnu mere. Jeg ved godt, at det måske kan føles svært, det med at skulle fortælle om, hvordan du har det. Men måske kunne det være en idé for dig, at skrive de ting ned, som er vigtige for dig i et brev. Bl.a. det med skolen, og at du måske har brug for noget hjælp til at kunne følge med. Det er noget, som skolen faktisk kan hjælpe dig med. Det kan også være, at det vil gøre det lidt lettere for dig at være sammen med dine to veninder, hvis ikke det er hjælpen til matematikken, som fylder mest. Så der er mulighed for at jeres venskab måske kan udvikle sig på en anden måde - eller at du ikke er så afhængig af at være sammen med L og A, hvis du ikke bryder dig om det.  Du fortæller også kort om, at du er blevet forelsket. Det er jeg glad for at høre. Jeg læser det dog også sådan, at denne forelskelse gør det svært for dig at skifte skole. Du skriver, at du har talt med din mor om det, men at du ikke føler, at hun tager det seriøst. Det kunne måske være rart at tale lidt med dine veninder om din forelskelse? Det kan være de også har prøvet at være forelsket - og at I kan dele nogle af jeres oplevelser eller tanker. Så kunne det være en anderledes måde for jer at være sammen på.Om dig og din familie Du fortæller også om, at forholdet mellem dig, dine søskende og dine forældre er svært lige nu. Nu ved jeg jo ikke noget om hvordan det tidligere har været, men jeg tænker i hvert fald, om det også kunne være godt for dig at få talt med dine forældre om, hvordan du har det. Både hvordan du har det derhjemme, men også hvordan du syntes, at det går i skolen. Er det mon rigtig forstået, at du er lidt bekymret for om dine forældre vil lytte til dig?  Måske kan du starte med at sige, at du har brug for, at de tager det, du siger seriøst - og at du har brug for deres støtte til at få det bedre. Så har du i hvert gjort det klart for dem, at du mener det alvorligt.Om jalousi I forhold til den jalousi, som rammer dig i forbindelse med din fætter, så er det er en følelse, som rigtig mange har svært ved. Også voksne faktisk. Det er en følelse, som vi ofte forbinder med noget dårligt, men i virkeligheden, tænker jeg, at det, du måske oplever, er at du gerne vil have den samme opmærksomhed eller forståelse fra dine forældre. Og det er vel helt forståeligt for de fleste mennesker, at vi søger kærlighed og forståelse, særligt hos vores forældre og familie. Så det giver faktisk ret god mening for mig, at du bliver ramt af den følelse, fordi du er der, hvor du er i dit liv lige nu - hvor du syntes, at det er svært og hvor du måske har ekstra meget brug for forståelse og tryghed. Jeg håber, at det har hjulpet dig lidt – både at skrive dit meget ærlige og modige brev til brevkassen, men også at læse mit svar til dig. Jeg håber at det har givet lidt ro til dine tanker og at du nu for eksempel har mod på, enten at tage kontakt til din lærer, så du kan få hjælp til at være i skolen.  at tale med dine forældre, om hvordan du har det.at finde ud af om du vil fortsætte med at være veninder med A og L, hvis nu L ikke behøver at hjælpe dig med matematik. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale lidt mere direkte med en rådgiver. De kærligste kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.