Brev
Kan ikke klare det her
BørneTelefonen
Hej.
Jeg er 14 år gammel pige.
Min mor er psykisk syg bipolar.. det ikke altid nemt, fordi hun ret tit er indlagt og får en behandling, som hedder ECT, det står for Electro Convulsive Therapy.. det er et stød man får ind gennem hjernen, når man har en svær depression.
Først så bedøver de en derefter sender de 800 mA vekselstrøm gennem dele af hjernen, hvor der opstår en krampeanfald mellem 20-60 sekunder.
Når min mor har været igennem alle de behandlinger, så husker hun ikke en skid. nogle gange kan hun endda glemme hvad personer hedder eller hvad hun nu skal, hvis hun er på vej til et eller andet arrangement… det er mega hårdt for så skal man hele tiden nævne de samme ting flere gange om dagen.
Har det nogle gang som om det er mig som der er mor for min egen mor, for jeg bor alene sammen med hende hver anden uge (mine forældre er skilt) men så når jeg er hos hende, så er det mig som der skal sørge for at hun kommer i seng, for ellers ligger hun bare på sofaen og får ondt i nakken eller et eller andet, jeg skal sørge for at hun står op om morgenen og at hun får noget at spis… altså bare alle de der ting, som en mor skal gøre for sit barn…
det har jeg bare virkelig ikke overskud til, for er kun et barn, jeg kan ikke tage det store ansvar for et andet menneske endnu. Er så træt og ked af det hele tiden.. kan ikke mere..
Har selfølgelig mine søskende som jeg snakker med om det, de forstår mig godt, for da de var yngre havde de det på samme måde som mig eller ihvertfald min søster forstår mig.. hende snakker jeg også meget med om det og en masse andre ting.. vi har fået et ret tæt bånd sammen også selvom jeg ikke ser hende så tit, for hun er jo over 20 år og bor i en anden by.. alle mine søskende er over 20 år såå
ja er jo også ret alene hjemme ved min far.. men det en anden historie..
kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan virkelig godt forstå, at det hele føles alt for hårdt, for du har ret, du skal ikke være mor for din mor.
Det er dog godt, at du har nogle ældre søskende, du kan tale med, og som forstår dig. Det kan have stor betydning for hele din situation, og for din måde at få bearbejdet alle de ubehagelige oplevelser, du har været igennem og er omgivet af nu.
Men det er vigtigt, at du får konkret hjælp til at takle dine egne følelser lige nu. Du skal bestemt ikke have ansvaret for din mor, og det er du nødt til at tale med din mor om. Og måske også din far, hvis det giver mening for dig.
Derudover synes jeg, at du skal fortælle din klasselærer eller en anden voksen på skolen eller i klubben, hvordan du har det, og hvordan din hjemmesituation fungerer, for du har brug for, at nogle andre end dine søskende kan gå ind og støtte dig i din trivsel.
Det kan være svært for dem, fordi de har deres egne følelser involveret i det – og især hvis de, som du siger, så bor et andet sted.
Derfor foreslår jeg, at du taler med en anden voksen, hvis du kan finde mod og kræfter til det? Både skolen og klubben/dit fritidstilbud har pligt til at træde til og hjælpe, når man som dig, ikke kan få lov at være barn i sit eget hjem. Du har ret til at føle dig tryg og passet på. Og selvom din mor måske enormt gerne vil, så forhindrer sygdommen hende i det.
Skolen har nogle forskellige profesionelle mennesker tilknyttet, som ville være gode at tale med.
Det vil sige en AKT-lærer (adfærd, kontakt og trivsel), en skolepsykolog og en skolesocialrådgiver. Skolesocialrådgiveren kender til muligheder for at hjælp til hele familien, altså både dig og din mor. For I har begge brug for hjælp.
I skolen kender de dig også. Derved vil der være nogen i dagligdagen, der er der for dig, når du har brug for det. Det er en rigtig god ting, når man har det svært.
Du kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med en rådgiver hos os. Du er helt anonym, og det er gratis. Og hvis du på et tidspunkt bliver parat til det, kan du også fortælle os, hvem du er. Så kan vi kontakte kommunen for dig, så du kan få den hjælp, du har brug for. Du kan også få en bisidder hos os. Det kan du læse lidt om her!
Uanset hvad du vælger at gøre, så er vi her for dig. Du må endelige ikke tøve med at ringe eller kontakte os på chat eller SMS.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen