Brev
Kan ikke holde ud at bo derhjemme
Hvad gør mig når man føler at ens mor er ligeglad med en, og dagligt siger at hun hader mig??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært for dig at vide, hvad du skal gøre, når du føler, din mor er ligeglad med dig og dagligt siger, at hun hader dig. Sådan bør de theller ikke være, i familien skal vi jo elskes for dem vi er. For at ændre på det, kunne du måske fortælle din mor hvordan du har det og føler, når hun siger ’hun hader dig’? Og samtidig også fortælle hende, at du har brug at hun viser dig, at hun holder af dig - at du betyder noget forhende. Mon, du kan det? Eller måske vise hende vores breve, så hun får mulighedfor at forstå hvordan du har det? For selv om hun er din mor, kan det være svært for hende at se og forstå, at det hun siger og gør faktisk sårer dig. Derfor er det også vigtigt, at I taler sammen om de ting, der gør jer kede af det. Og sammen finder måder, at gøre det mere rart at være og tale sammen.Det du skriver, kunne tyde på, at det måske er kørt lidt af sporet for din mor, eller at din mor i hvert fald skal spores ind på, at hendes barn har brug for hendes anerkendelse og kærlighed. Det kunne være, at I sammen kunne finde på nogle hyggelige ting, så I får tid til at være sammen og tale sammen som mor og barn? Det behøver egentlig ikke at være flere timer om dagen, men måske bare, at gå en lille tur sammen, drikke en kop te eller se en film sammen hjemme eller en tur biografen. Det behøver ikke at koste noget, men vigtigst er det, at du og din mor får mulighed for at være sammen uden at diskutere og blive vrede på hinanden. Mon det er noget, I kunne aftale sammen?Men måske tænker du, at de her forslag ikke vil virke for dig..?Du skriver ikke, om du har nogle venner, far, bedsteforældre eller andre i din familie eller omgangskreds, som du måske også kunne tale med, om hvordan du har det med din mor? Måske er der en i din familie, som kan støtte dig i, at få talt med din mor? Eller måske er der en som på dine vegne kan fortælle din mor hvordan du har det, så du og din mor bagefter kan få et godt forhold til hinanden...Kunne det være en måde at få åbnet op for, at din mor forstår, hvordan du har det? Jeg synes i hvert fald, at det er vigtigt, at du taler med nogensom vil hjælpe dig, så du føler dig elsket af din mor.Jeg håber, at du kan bruge mine forslag, så du får det bedre og din mor bliver klar over, at den måde hun er på i øjeblikket gør dig rigtig ked af det. Hvis du har mod på det, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111, SMS’e til nummeret eller logge dig på chatten her på hjemmesiden – måske har du brug fortælle mere om hvordan du har det? Der sidder i hvert fald, voksne klar, der gerne vil lytte til dig og tale med dig.Mange hilsner BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.