Brev
Kan ikke holde det ud længere
Hej børnetelefonen
Jeg ved sempelhen ikke hvad jeg skal gøre.
Mine forældre er skilt og er begge to blevet gift igen. Både min mor og far har fået ny kone og jeg elsker dem meget højt. Min far og hans nye kone har været gift i jeg tror det er 8 år.
For nogle år siden da jeg sad og spillede computer på en fælles computer hjemme ved min far dukkede der bare lige pludselig porno op. Jeg var ikke så gammel men jeg forstod alligevel godt hvad det var. Lige i det det kom frem på skærmen kom min far forbi. Han sagde at jeg ikke måtte sige noget til nogen så det gjorde jeg ikke.
Nogle år senere da jeg ville låne hans telefon til noget var den inde på en porno hjemmeside da jeg låste den op. Det var ikke rart at vide hvad min far sad og så når ingen kiggede. En dag da jeg var alene hjemme kom jeg til at gå ind i soveværelset og kiggede i skufferne. I min fars fandt jeg kondomer og en guide til et suverænt sexliv og i min papmors fandt jeg en vibrator. Det var ikke fordi ag jeg ville snage i deres ting jeg kom bare til det. Ved godt at det var forkert gjort.
nogle dage senere da jeg skulle i seng gik jeg ind i soveværelset for at sige godnat til min far og papmor. Da jeg sagde godnat kom jeg til at se hen på min fars natbord. Der lå et kondom. Tror jeg. Da jeg lå i min seng var jeg næsten sikker på at jeg kunne høre stønne lyde. Jeg ved ikke om de havde sex men hver nat jeg har været hjemme ved min far siden den nat har jeg hørt stønne lyde.
Det bliver bare ved og jeg kan ikke holde det ud mere. Hver gang jeg hører det bliver jeg bange og ked af det. Jeg får det dårligt og jeg ligger til langt ud på matten fordi jeg ikke kan sove. Jeg ved ikke om jeg hører syner og er ved at blive skør eller om de rent faktisk hag sex.
Jeg håber i vil svare på mit brev for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak fordi du skriver til os. Jeg ved fra andre unge, der har opdaget porno på deres forældres computere, at det kan være rigtig ubehageligt.
Det er, om man vil det eller ej, ret udbredt at se porno, både blandt unge mennesker og lidt ældre. Dog er det også noget, børn ikke har lyst til at vide om deres forældre. Det er aldrig rart at finde ud af, at ens forældre ser porno eller har sex, så man kan høre det. Men som andre ubehagelige situationer, er der måder at håndtere det på, så man ikke går og har det ubehageligt over det i lang tid efter.
Det er en lidt ærgerlig måde, din far får reageret på, når han siger, du ikke må fortælle det til nogen. Jeg tænker derimod, at det ville være godt at snakke lidt om, netop så du ikke skal gå og tænke på det hele tiden. Og så tænker jeg, at det vil være godt, hvis din far kan tage lidt mere hensyn til dig - både så du ikke skal støde på de pornosider, og så du ikke skal blive forstyrret om natten, når du er hos ham.
Jeg tænker, det vil være en god idé at snakke med din far om, hvad det er, du oplever. Hvis det er, du synes, at det er en lidt ubehagelig samtale at bringe op, kan det måske være en idé at vise ham brevet her til BørneTelefonen. Eller du kan sige til ham: "Vil I ikke være søde at dæmpe jer lidt om natten, når jeg er hos dig? Det er ikke så rart at høre på, når man er barn".
Det kan måske også være en idé at snakke med nogle venner om det. Måske har nogen af dem været i en lignende situation og har nogle gode råd til, hvordan du kan håndtere det hele. Nogle gange kan det være helt befriende at få snakket lidt med sine venner, hvis man oplever, at ens forældre gør pinlige ting.
Hvis du får brug for at snakke mere om din situation, er du altid velkommen til at ringe ind på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at lytte og rådgive.
Venlig hilsen BørneTelefonen