Kan ikke bo hjemme mere, hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Det lyder til der sker meget i dit liv, som ikke er nemt. Men samtidig også nogle gode ting.

Jeg synes det er ret positivt at du har nemt ved det meste i skolen og at du viser hvad du kan. Man skal vise det man er god til. Så super skønt at du gør det. Det er også godt at du går i en god klasse, hvor du kan føle tryg og være social. Det er også godt at du har to drenge, du er rigtig tæt med. Det er vigtigt man har nogle positive fællesskaber og relationer i sit liv. Det har du, og det er rigtig godt. Og jeg synes også det er ret godt gået at du har haft arbejde. Og ligeså godt gået at du har sagt det fra, da du kunne mærke noget var utrygt. Virkeligt flot at reagere, når noget ikke føles rigtigt. Bare fordi det skete på en arbejdsplads, er det ikke ens betydning med at det sker på en anden. Det kan måske hænge sammen med, at der har været mange konflikter derhjemme og det tærer på det overskud, du plejer at have på arbejde?

Men det lyder ikke så rart med angstanfald. Har du talt med din læge om det? Hvis du ikke har, så synes jeg du skal gøre det. Har du nogen ide om hvordan det kan være det skete hver gang du var på arbejde? Hvis du taler med din læge, er der mulighed for at gøre noget ved det.

I forhold til at flytte, så kunne det måske være en god ide. Det kan være det hjælper på din fars og din relation. Måske du kan tale med din studievejleder om at blive skrevet op til bolig. Måske kan studievejlederen også hjælpe dig med at snakke med en sagsbehandler på kommunen, om muligheder for evt. støtte. Det er muligt at klare sig på en udeboende SU, især hvis man har lave faste udgifter. Måske kan du prøve at lave et budget over, hvad du har af udgifter/hvad du bruger dine penge på. Måske er der noget du kan undvære, men så til gengæld have råd til at flytte hjemmefra. D

Jeg synes, du skal tale med dine forældre om dine tanker om at flytte. Måske kan du tage det op på et tidspunkt, hvor du og din far er alene. Du kan lave en aftale med ham, hvor I to taler om at finde en bolig til dig. Det kan være, at det også åbner op for en snak om hvordan du har det.

Hvis du er tryg ved at flytte til din ven og hans forældre, kunne det også være en mulighed. Det er en god idé at være helt klar på; skal du betale husleje, for kost, vand osv. og andre vigtige ting at få på plads (høj musik, fester, maddage, rengøring osv.) Måske er det en løsning indtil du får din egen bolig eller er færdig med studiet? Du skal bare helst føle dig tryg og godt tilpas med dit valg, så du ikke kommer til at føle, at du ikke kan være dig og slappe af.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse