Brev
kan ik mere
Hej børnebrevkasse
jeg er eb dreng på 15 år jeg kan ik holde min familie ud mere
min mor hun er sur hele tiden ligemeget hvad jeg gør så er jeg problemet.
Her er så mange åndsvage regler. Jeg må ingen gang tage noget at drikke i køleskabet uden hun blir sur jeg skal først ha lov til at tage noget at drikke
jeg vil virkelig bare væk herfra det ville være meget bedre vis jeg kunne bo hos min far
de er skilt men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pleas hjælp mig
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Det er meget almindeligt, at skilsmissebørn i din alder får et ønske om, at prøve at bo hos den anden forældre. Nogle bliver glade for det, og andre flytter tilbage, fordi det alligevel ikke fungerede, som de havde håbet. Men når du har ønsket, er det en god idé at prøve, om det kan lade sig gøre.
Hvis du gerne vil gøre noget ved dit ønske, må du først og fremmest sige det til din mor og din far, for det er dem, der skal beslutte, om du skal skifte bopæl. Måske er det en god idé, hvis du starter med at tale med din far om det, så du får en fornemmelse af, om det overhovedet kan lade sig gøre. Derefter kan din mor og far tale sammen om det.
Hvis du synes, det er svært, kan du måske få hjælp fra en anden, f.eks. din klasselærer, så I i fællesskab kan tale med dine forældre om det.
Hvis du slet ikke synes, dine forældre lytter til dit ønske, er der den mulighed, at du henvender dig til Statsforvaltningen, som er det kontor, der tager sig af skilsmisser og samvær. Som 15 årig har du nemlig ret til at blive hørt. Hvis de får en henvendelse fra dig, vil de indkalde dine forældre til et møde og snakke med dem om dit ønske. Her på vores hjemmeside kan du finde et skema, du kan printe ud, udfylde og sende til Statsforvaltningen. Det finder du her >>
Men prøv i første omgang at tale med dine forældre. Måske bliver det ikke så svært, som du tror.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.