Kan ik lide min mor

Hvad gør jeg hvis jeg ikk kan lide min mor

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.
Tak for dit brev til brevkassen, det er ret kort, og jeg håber derfor, du kan bruge mit svar, selvom det måske ikke helt rammer det du går med i tankerne.
Når du ikke kan lide din mor, kan der være rigtigt mange grunde dertil. Allerførst tænker jeg, det er relevant for dig, at finde ud af, hvad det er der gør, at du ikke kan lide hende. Er det noget hun gør, noget hun siger, overskrider dine grænser eller måske andre ting eller noget der sker? Vil det være en hjælp at snakke med din far om det, hvis det er noget han kan støtte dig i, at din mor ikke skal gøre eller sige?
I Danmark er det ikke tilladt, at de voksne slår børn, mon det er derfor du ikke kan lide hende? Hvis du er udsat for sådan noget i den retning, tænker jeg, du skal have voksenhjælp. Måske kan du tale med en lærer på skolen om det, eller måske har du selv en fortrolig voksen du kan tale med. Det er et lidt kort svar i den retning, hvis du bliver slået, men jeg tænker det måske ikke er helt i den retning, dine problemer går.
Hvad er det du ikke kan lide ved hende, har du tænkt over det? Vil hun bestemme over, hvordan dit værelse skal se ud, eller hvordan du går klædt, det kan også være du har en oplevelse af, at hun blander sig i din skolegang, eller har du helt andre udfordringer?
Mange gange oplever børnene, at de voksne blander sig i rigtigt mange ting. Det er sådan, at børnene og deres trivsel er de voksnes ansvar, og derfor skal de voksne blande sig på en god måde, så de passer på deres børn. Tænk bare på, hvis de voksne ikke blandede sig, og lod deres børn klare sig selv eller være overladt til sig selv - det ville slet ikke være godt ok.

Når det er sagt, kan det nogle gange være svært både for de voksne og for børnene at finde en balance for, hvad og hvor meget de voksne skal blande sig. Kan din mors og dine udfordringer ligge i den retning?
Har du mon prøvet at tale med din mor om, hvordan du oplever forskellige ting fra jeres fælles hverdag? Måske ved hun slet ikke, hvordan du har det med hende, har du tænkt på det? Hvis du ikke lige kan sige det til hende, kan du måske skrive en sms eller et brev til hende.
Der er mange måder at tale sammen på, og derfor tænker jeg, det kan være en ide for dig, at tage udgangspunkt i hvordan du oplever tingene i stedet for at kritiserer det hun gør.
Jeg ved ikke, om du har nogle bedsteforældre du kan tale med? Mange gange kan sådan nogle være rigtigt gode til at lytte, og ofte kan de have mere tid end forældre har, mon du har sådan en mulighed? Eller måske er det en lærer på din skole, du kan snakke med eller skrive det til - måske på intra eller i et brev?

Du kan selvfølgelig også ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det med hende.

Jeg håber, du kan bruge mine forslag til, hvad du kan gøre, når du ikke kan li' din mor.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.