Brev
Kan i hjælpe?:(
Hejsa.
Mit problem omhandler min far.
Jeg sluttede kontakten med ham, efter et selvmordsforsøg i sommerferien. Han er alkoholiker, og det blev simpelthen for meget.
Mine forældre blev skilt da jeg var 1½, og for et par år siden flyttede han fra Fyn til Sjælland (Jeg bor på fyn). Jeg var ovre ved ham hver anden weekend. Hvilket vil sige at jeg skulle tage toget. Alting skulle aftales igennem mig. De kunne ikke finde ud af at skrive med hinanden, selvom de overhovedet ikke var uvenner. Det er også ligemeget.
I sommerferien havde jeg et selvmordsforsøg, og efter det har jeg ikke talt med min far, hvilket både min mor og jeg har valgt.
Men. Problemet er at jeg ikke kan finde ud af om jeg savner ham, plus så har jeg en masse ting ovre ved ham, som jeg gerne vil have tilbage.
Min mor har skrevet til ham men han spurgte bare hvad for nogle ting, og sagde at det eneste af mit han har er lidt tøj. Det er ihvertfald løgn.
Men nu har han ikke svaret i et par dage, og min mor gider ikke at skrive til ham igen. Det irriterer mig virkelig.
Har lyst til selv at skrive til ham, men det har min mor sagt at jeg ikke må, og ved at hun bliver mega sur hvis hun finder ud af det.
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du mærker efter og siger fra, når noget bliver for meget. Det er super godt gået!
Det er også rigtig godt, at du tør mærke efter, om det føles rigtigt, at du har sluttet kontakten til din far.
Alle kan fortryde eller have brug for en lille pause. Måske har det føltes nødvendigt for dig at holde en lille pause fra din far. Uanset hvad, så er det helt okay.
Det er vigtigt, at du fortsat mærke efter, hvad du synes er rigtigt for dig!
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om din mor og dig har talt om, hvordan du har det? Har du mon har fortalt hende, at du er i tvivl om din beslutning om ikke at se ham. Måske fordi du savner din far lidt?
De allerfleste børn har følelser overfor deres mor eller far. Også selvom de har alkoholproblemer eller andet svært i familien.
Derudover så tænker jeg også, om du mon kan fortælle din mor, at du har lyst til at skrive til ham selv. Hvis du kan mærke, at det er det, du har lyst til, så hold fast i det!
Du kan jo spørge din mor, hvorfor hun ikke vil have at du skriver til ham? Måske hun har brug for at høre om, hvordan det hele føles fra din side også?
Hvis det er svært at komme igang med en samtale om det, så kan du måske vise hende dit brev – og mit svar.
Det kan være, at ikke hun ikke er sikker på, hvordan hun bedst hjælper dig. Så kan hun ringe til os på http://ForældreTelefonen. Måske kan vi sammen med hende finde frem til nogle ideer og forslag.
Hvis du ikke føler, at du kan snakke med din mor om det, har du mon så en anden voksen du ville kunne tale med? En moster, mormor, venindes mor eller noget?
Så kan han/hun måske hjælpe dig med, at få snakket med din mor om det?
Jeg tænker det er vigtigt, at du får talt med en voksen eller din mor om det, for du har ret til at blive hørt – og at have kontakt med din far.  Jeg kan også godt forstå, hvis du savner dine ting.
Måske virker det bedst for dig i første omgang at tale med nogen, der kender rigtig meget til det med alkohol i familien.
Du kan tale med https://bornetelefonen.dk/henvisninger/tuba/ Her sidder der nogle mennesker, der har hjulpet mange unge, der som dig har en forælder, der drikker.
Der er også https://bornetelefonen.dk/henvisninger/hope-ung/ De ved også, hvad det handler om, når der er for meget alkohol i famlien.
Jeg håber mit brev gav dig et lille overblik over, hvad du kan gøre.
Du er rigtig sej, og jeg tror på at du får det bedre, så snart at du får prøvet nogle af disse muligheder.
Hvis du føler, at du har brug for mere rådgivning, er du altid velkommen til at chatte, sms-e eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.