Brev
Kærligheds problem
Jeg er sikker på at mange af dem der læser dette har prøvet noget lignende det samme.
Jeg har i mange år ikke ment at jeg kunne få plads til en kæreste i mit liv, og mente ikke at jeg havde brug for en. Men nu er jeg snart 16 og er begyndt søgen efter “Den første kærlighed” Jeg har i godt et år følt mig lidt ensom og, det har været som om at jeg hsr savnet nogen eller manglet nogen i mit liv.
Her opstår problemet så. Jeg er en lidt genert type, og har jo ikke som sådan prøvet det med at “date” før. Men der er en som jeg godt kan lide. Men. Hun er min halvsøster, og bor i samme hus som mig. Hun er også single, men jeg ved ikke hvad hun syntes om mig?
Vi var ude og spise med familien for et par måneder siden, og der sagde hun at det var lang tid siden hun havde været i biografen. Og at hun gerne snart ville igen, men hun ville ikke selv bruge pengene på det.
Og da spurgte hun mig “Har du egentlig en kæreste??” meget nysgerrigt i stemmen, og med et stort smil på læben. Så dum som jeg nu er turde jeg ikke at sige, Nej hvad da. Men svarede så dum som jeg er “Nej og jeg har heller ikke planer for at få mig en lige nu”
Tror nogle det ville være et problem at vi er halvsøskende?? Og har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre. Og hvordan kan jeg finde ud af om hun kan lide mig på samme måde? Eller om hun er neutral om det.
Mvh Dreng på 15 som søger den “Første” kærlighed ?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det dejligt at høre, at du er klar til at søge en din første kærlighed. Jeg er også sikker på, at der er mange, der har prøvet at stå i den samme situation, som du står i, så det er rigtig godt, at du skriver og fortæller om det.
Du virker meget velovervejet i dine tanker om, at du er klar til at få en kæreste nu. Når man dater eller har en kæreste, kan man få en masse glæde og dejlige oplevelser, men man kan også risikere at blive skuffet og såret, hvis man bliver valgt fra eller den anden ikke gengælder ens følelser.  Sådanne situationer kan være rigtig svære, men man skal nok komme igennem dem.
Det er helt normalt, at man er genert, når man begynder at date. Man går jo i gang med noget, man ikke har prøvet før, og sætter også nogle store følelser på spil. Derfor er det også helt normalt, at man kommer til at sige nogen ting, som man ikke mener, lige som du gjorde. Man kan jo sige, at man fik sagt noget forkert.
Jeg synes dog, at det kan være et problem, hvis du begynder at date eller blive kæreste med din halvsøster. Når du skriver, at hun er din halvsøster, forstår jeg, at I enten har samme mor eller samme far. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis I ikke har samme forælder kan der også opstå nogle følelsesmæssige problematikker, hvis forholdet ikke holder, og I så stadig skal bo under samme tag, og selvfølgelig stadig være hinandens halvsøskende. Det kan blive svært, hvis man har datet eller været kærester, og den ene part måske er endt med at blive såret.
Jeg forstår godt, at det er svært, hvis du har fået følelser for din halvsøster, men jeg vil alligevel råde dig til, at lede efter en anden pige, som kan være din kæreste, så dig og din halvsøster kan fortsætte med ’kun’ at være søskende. Jeg håber, det giver mening for dig.
Du kan prøve at skrive til nogen, det kan være på facebook, hvis der er nogen der, du kunne se som en potentiel kæreste. Nogle synes, det er nemmere at skrive sammen i starten. Så kan man lære hinanden at kende lidt på afstand inden man mødes. Mange føler sig mere trygge, og ikke helt så generte, hvis de kan starte med at skrive sammen med en person. Så kan man altid mødes på et senere tidspunkt. Måske er der også mulighed for at mødes med venner og veninder her i ferien, og måske der komme lidt nærmere en pige, du synes godt om. Måske kan du være den, der foreslår vennerne at I skal finde på noget sammen i ferien - måske en biogratur med dem og nogle piger?
Jeg håber, at du snart finder din første kærlighed.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen