Kæreste fra nettet

Hej,

jeg er en pige på 15 god 16 år, jeg skal på efterskole i 10’ende klasse om tre dage.

For over et år siden mødte jeg den her vildt dejlige dreng på et spil kaldt imvu, vi har så skrevet, skypet og snappet sammen vildt mange gange, og skriver sammen hver dag.

Jeg er virkelig forelsket i ham, og det er også gengældt. Han har spurgt om jeg vile være hans kæreste, hvilket jeg vildt gerne vil, men det virker bare underligt for mig, når vi ikke er mødes i virkeligheden endnu, da han bor på Sjælland, og jeg bor på Jylland godt 4-5 timer fra hinanden.

Han er begyndt at snakke om at mødes, hvilket jeg virkelig også gerne vil! Men jeg aner ikke hvordan det skal komme til at ske, da jeg har nogle vildt overbeskyttende forældre (hvilket jeg ikke har fortalt ham) der er slet ikke nogle der rigtigt ved noget om min net flirt, det er begyndt at går mig vildt meget på, fordi jeg er så forelsket i ham, men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg på nogle måde skulle få lov til at møde ham,

det skal også lige siges, at jeg virkelig ikke må særlig meget for mine forældre, jeg må ikke drikke, sjælendet tage toget og lignende, de er sådan overdrevet beskyttende,

jeg har virkelig ingen ide om, hvordan jeg skal kunne møde ham – skal jeg forsøge at gøre det, uden at fortælle mine forældre det – også sige, at jeg har mødt ham på Sjælland, og hvordan skulle jeg nogensinde kunne komme til Sjælland

– han vil også gerne komme hjem til mig, men hvordan skal jeg forklare det til mine forældre?!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år, snart 16

Tak for dit brev. Hvor er det bare dejligt at høre, at du er så glad  - og jeg forstår godt, at det må være rigtig svært at være så glad uden at kunne dele glæden med sine nærmeste. Derfor håber jeg, at mit svar måske kan hjælpe dig videre, så du ikke længere skal holde din forelskelse skjult.

Det lyder til, at du i løbet af det sidste år har lært ham drengen godt at kende gennem diverse medier – og det er derfor naturligt, at I gerne vil mødes. Jeg kan godt forstå, at du helst vil møde ham, før du tager stilling til, om I skal være kærester, for selvom man kan lære hinanden godt at kende på nettet, kan det jo være, at kemien er en lidt anden, når man mødes.

I dit brev nævner du selv et par ideer til, hvordan I måske kunne mødes. Du nævner, at du kunne mødes med ham på Sjælland (uden at dine forældre ved noget), eller at han måske kunne besøge dig i Jylland. Umiddelbart synes jeg, at det lyder som en lidt "dum" ide at mødes med ham, uden at dine forældre ved noget om det, da du i værste fald kan risikere, at det gør, at de i fremtiden ikke tør stole på dig – og dermed fortsætter med at være det, du kalder ”overdrevet beskyttende”.

Derfor synes jeg, at du skal overveje at finde en god måde at inddrage dine forældre i dit liv på. Måske kan du fortælle dem, at du har fået en ny ven på nettet, som virker rigtig flink – og at du faktisk godt kunne tænke dig at møde ham i virkeligheden. For at komme dem i forkøbet kan du jo sige, at du godt ved, at man skal være på vagt, når man møder folk på nettet – og at det netop også er derfor, at du gerne vil mødes med ham et sted, hvor der er nogen, du stoler på. Du kan jo nævne, at allerhelst vil have, at han kunne komme på besøg hos jer. På den måde har du delt det, der er vigtigt for dig med dine forældre, og derudover viser du, at du er en ansvarlig og reflekterende pige. Måske kan det starte med at virke lidt voldsomt for dine forældre, men i sidste ende ønsker de fleste forældre, at deres børn kan være ærlige over for dem. Det er ikke til at vide, hvordan dine forældre reagerer, men det er et forsøg værd, hvis du har mod på det?

I forhold til ham drengen skriver du, at han ikke kender til dine forældre. Hvordan kan det være, at du ikke har fortalt ham om dem? Jeg synes sagtens, at du kan fortælle ham, at dine forældre ofte er lidt bekymrede – og at det derfor nok vil være bedst, hvis det er ham, der kommer og besøger dig. Det er intet galt i at have nogle forældre, der passer godt på én, men selvfølgelig skal der også være plads til, at man kan være sig selv. Hvis han virkelig holder af dig, så tror jeg også sagtens, han kan tåle at høre om din bekymring i forhold til at ses. Hvis det ender med, at han skal komme og besøge dig, er det måske også meget fint, at han ved, hvem han skal møde.

Jeg håber, du måske har fået mod til at tage en snak med dine forældre? Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.