Brev
Kære jer……. Hjælp!!!!
Hej
jeg er 11 år og bliver snart 12 🙁 og jeg er nu blevet seksuelt misbrugt i 3 år ca. Af min papfar.
Han tror jeg sover når jeg gør det. Men det gør jeg ikke;((
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor men jeg vil bare gerne have det ud???
jeg kan ikke mere
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev til brevkassen. Hvor er det godt du har skrevet herind, for de seksueller overgreb, din papfar udsætter dig for, er på ingen måder okay eller tilladt! Jeg håber mit svar, kan hjælpe dig med at komme ud med det! For det er vigtigt, at nogen ved hvad du bliver udsat for, så han aldrig gør det igen.
Du skriver, at du gerne vil have det ud, men at du ikke ved, hvordan du skal sige det til din mor. Jeg synes, det er super sejt og stærkt af dig, at du gerne vil sige det til din mor. For det er ikke noget du skal gå med selv.
Jeg tænker på, om det kan være nemmere for dig at skrive et brev til hende eller måske i en sms? Du kan skrive, at du har brug for hendes hjælp.
Eller mon du har mod på at vise din mor dit brev her til brevkassen og mit svar? Det kan nogle gange være lettere at skrive ting, som er svære at få sagt.
Hvis du beslutter dig for at skrive til din mor, tænker jeg, at du måske skal overveje, hvornår du vil give hende brevet. Måske en dag, hvor din papfar ikke er hjemme? Så du og din mor kan snakke sammen, bare jer to.
En anden mulighed kan være, at tale med en anden voksen end din mor. Så kan den anden voksen hjælpe dig med at tale med din mor, så du ikke står selv med det? Mon du kender en anden voksen som du er tryg ved og stoler på, som kan hjælpe dig med det? Det kan fx være en lærer, en pædagog, din far, bedsteforældre, en venindes mor eller en helt anden voksen? Hvem mon du vil vælge at snakke med?
I dit brev skriver du, at du ikke kan mere. Du har også kæmpet og holdt det ud meget længe nu. Nu er det nok, og derfor skal du ikke kæmpe alene. Du skal have hjælp.
Det er så flot og sejt af dig, at du vil sige det til din mor, så du kan få hjælp. For det din papfar gør er meget ulovligt. Jeg vil gerne fortælle dig, at det på ingen måder er okay, at han gør det. Det er meget forkert af ham!
Jeg håber, mit svar til dig har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan tale med din mor eller en anden voksen om det. Så du kan få hjælp du har ret til og brug for.
Du er også altid meget velkommen til at ringe, sms'e eller chatte til BørneTelefonen på 116111. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange tanker og knus fra BørneTelefonen