Brev
Kære børnetelofon
Jeg er en pige på 10 år. Jeg oplever nogengange at min mor godt kan slå “lidt”.
Det er selvfølgelig ikke uden grund. Jeg er lidt for god til at svare igen, men her går grænsen. Jeg har ikke lyst til at tale med mine venner om det, de vil sikkert tro at min mor en sindsyg.
Jeg har også sagt det til min far og han griber også ind men han arbejder meget og er her næsten aldrig. Han syntes også nogengange at jeg selv fortjener det. Jeg ved godt at jeg er selv er skyld i det hele, men nu er det gået over gevin.
Min mor kan finde på at kaste køkkenruller eller andre ting som selvfølgelig ikke gør så ondt efter mig. Hun hiver i mig, giver mig slag eller lussinger, skubber mig ind i væggen så jeg får blå mærker. Jeg ville bare ønske at jeg havde et sted jeg kunne gemme mig uden at min mor kunne finde mig! Jeg håber at du kan hjælpe mig!
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det stærkt, du skriver ind til os om hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.
Det lyder som om, du er rigtig bange for din mor og mest af alt bare gerne vil flygte væk fra det hele. Det kan jeg godt forstå. Men hvor er det flot, du nu har besluttet dig for at tage “kampen op”. At du nu er kommet frem til, at det er gået over gevind, og volden må stoppe.
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det aldrig kan blive din skyld, du bliver slået. Du tænker måske, du nogen gange har fortjent det. Måske fordi du har opført dig flabet. Eller du har været lidt for god til at svare igen.
Måske er det let at komme til at tænke sådan. Jeg kan genkende tankerne fra andre unge, der også har måttet leve og overleve i en familie med vold og dårlig stil. Måske tænker du: ‘hvis jeg bare opfører mig rigtigt nok, så behøver min mor ikke at slå.’
Men det er aldrig okay at slå sine børn!
Alle børn i Danmark har ret til at have det godt derhjemme og have nogle forældre, der passer godt på en. Du har derfor ret til at få hjælp til at få stoppet volden.
Det er rigtig godt, du allerede har talt med din far om det. Men det lyder som om, han ikke tager det alvorligt. Begge dine forældre har derfor brug for hjælp til at være forældre på en bedre en måde.
Det er vigtigt, du får fortalt en anden voksen, at din mor slår dig. Jeg tænker derfor, om der mon er en lærer på din skole, som du føler dig tryg ved, og som du ville kunne fortælle, hvordan du har det. Din lærer har pligt til at hjælpe dig.
Når du snakker med din lærer, kan du måske vise hende/ham brevet, du har skrevet til os og svaret. I brevet får du nemlig rigtig fint beskrevet, hvordan det er hjemme hos dig.
Din lærer kan hjælpe dig med at få hjælp fra kommunen. Det er kommunens opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie. Og måske også med andre, der kender til dig og din situation.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at kommunen passer på dig og hjælper med, at dig og din familie kan få det godt igen.
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan være, du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på.
Hvis det hele bare er for meget for dig lige nu, og du ikke kan overskue at snakke med din lærer eller andre voksne, så kan BørneTelefonen 116 111 hjælpe dig med at få en bisidder fra BørneTelefonen.
En bisidder er en voksen, som kan gå med dig til møder på kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det. Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Du kan læse mere her: Bisidder.
Jeg håber, at du holder fast i dit flotte mod og får taget et skridt mere på vejen mod hjælp.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen