Brev
Kære børnebrevkasse
Jeg har selvmordstanker. Jeg føler ikke at jeg ville leve mere.
I gennem hele mit liv, der har jeg været i statsasamtet og har hele tiden været uvenner med mine venner/veninder, og jeg føler bare at alt hele tiden går i mod mig, og det er pisse irriterende.
Jeg har en god mor, men jeg ville ikke snakke mes hende om det, og jeg er heller ikke så meget for det med mine veninder, for så siger de det bare til deres forældre også kommer det over til min mor, også for jeg en kæmpe skideballe sikkert?
Men hvad skal jeg gøre,
jeg har virkelig brug for hjælp,
og det skal også lige siges at jeg har haft de tanker i mange år, og jeg har prøvet forskellig måde at gøre det på, jeg over vejer lidt at hoppe ud fra en høj bygning når jeg har muligheden for det, eller bare og gå ud på en motorvej og hop ud foran en bil, i blive kørt ned.
Hilsen den selvmorderiske pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg forstår rigtig godt din frustration... måske føles det hele som at være en brik i et spil, hvor man ikke selv er herre over spillereglerne?
Rigtig mange skilsmissebørn kommer mange ting igennem, som de absolut ikke ville have valgt, hvis de selv kunne bestemme.
Og når man føler, at der er for mange af de ting, der ikke er gode, så kan man blive træt af det hele. Det er ganske naturligt.
Selvom det er svært, vil jeg alligevel foreslå du fortæller din mor, hvordan du har det, du har brug for hjælp, så du kan få det bedre. Håber bestemt ikke du får skældud for at dele dine tanker og følelser, for du har brug for nogen lytter.
Hvis det er svært at få talt med hende, kunne du i stedet skrive et brev til hende. Du kan evt. vise hende dit brev til os og mit svar, det kan være en god måde at få startet en svær snak?
Måske er der en anden voksen, som du kan tale med. Fx en lærer, en bedsteforældre eller en helt tredje. Det vigtige er, du ikke skal gå alene med så svære tanker og følelser. Mange forældre har svært ved at takle en skilsmisse, hvilket er helt normalt - og så kan det komme til at gå ud over børnene, selvom det er det sidste, de ønsker sig.
Og nogle gange opdager de ikke, at deres børn ikke trives, fordi deres egne følelser fylder så meget, at de ikke ser, at børnene har det svært. Derfor kan det også være en god idé, at en anden voksen, som ser tingene udefra, hjælper lidt til.
Måske kan en start være, når du har læst mit svar, at du ringer til BørneTelefonen. Vi kan lytte og guide dig til, hvordan du bedst får den rette hjælp. Det er gratis, og du er anonym.
Til sidst vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt, at du har en følelse af, at livet vil dig noget godt, for det vil det!
Der er masser af gode ting i livet - helt sikkert også i dit, selvom det ikke altid føles sådan. Det kan være rigtig svært at få øje på det gode, når det andet så ofte kaster mørke skygger over glæden.
Jeg vil foreslå dig at lave en liste over ting, der har fået dig til at smile, grine, føle glæde, have det godt, føle dig tilfreds i løbet af dagen eller ugen, så du kan se, at livet også har noget godt at byde på.
På den måde arbejder du på, at de triste tanker ikke skal få magten over dig.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen